Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Magneet herinnert patiënt aan gesprek

PW Magazine 17, jaar 2014 - 25-04-2014
De helft van de patiënten die een eerste uitgifte kregen, zeggen dat ze geen of geen volledig gesprek hebben gehad. Dat stelde de patiëntenfederatie NPCF vorige week op basis van eigen onderzoek. Maar soms herinneren patiënten zich geen gesprek. Mediq geeft patiënten daarom na afloop een magneet.

Met deze reminder kan de patiënt de afsprakenkaart voor het tweede-uitgiftegesprek op de koelkast bevestigen, vertelt woordvoerder Annegees van Linge. “We doen er alles aan ervoor te zorgen dat de patiënt het gesprek ook beleeft als een gesprek over zijn geneesmiddel.”

Mediq spreekt in de communicatie overigens niet over een ‘eerste-uitgiftegesprek’, maar over een ‘optimale medicijnstart’. “Vorig jaar werd bekend dat de gesprekskosten apart moeten worden vermeld. Daarom trainen we assistenten, ontwikkelden we de magneet en de afsprakenkaart en staat in onze folder een nota afgebeeld.”

Mediq kan nog niet aangeven of patiënten zich het gesprek nu beter herinneren. “Ook in onze apotheken stellen patiënten vragen, maar we horen weinig klachten.”

Document acties

Back to top