‘Kwaliteit geneesmiddel zaak van apotheker’
Volgens de SBA is de kern van het probleem dat de wetgever het mogelijk maakt dat derden bepalen welke kwaliteit apothekers moeten inkopen en afleveren. Door deze ‘schaduwkant van het preferentiebeleid’ zijn de zorgverzekeraars de leveranciers van apothekers geworden. Het preferentiebeleid schiet volgens de Amsterdamse apothekers tekort op het gebied van leverbaarheid van geneesmiddelen, continuïteit van therapie en kwaliteit van de verplicht te leveren geneesmiddelen.
De SBA eist de positie en verantwoordelijkheid terug die apothekers op basis van hun kennis en wettelijke verankering toebehoren. Zij willen dat artsen en apothekers weer kunnen beslissen over therapie en geneesmiddelen.
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702303277704579346430438409534?mg=reno64-wsj&url=http%3A%2F%2Fonline.wsj.com%2Farticle%2FSB10001424052702303277704579346430438409534.html
Er speelt meer dan naar buiten komt.
27 januari 2014.
"Last week the FDA banned in the U.S. market the use of drug ingredients from Ranbaxy's Toansa plant—a serious blow for Ranbaxy, since Toansa supplies many of the critical ingredients used in the company's generic drugs. "This development is clearly unacceptable and an appropriate management action will be taken upon completion of the international investigation," Ranbaxy Chief Executive Arun Sawhney said last week in response to the FDA ban.
Ranbaxy wordt effectief de toegang tot de USA markt ontzegd: 40% van de omzet van Ranbaxy! Dat tikt aan.
Gaat om meer dan alleen atorvastatine en tamsulosine.
Maar het heeft niets te maken met preferentie beleid. Actavis laat zien hoever de prijs kan zakken; onder de kostprijs! Actavis kon dit niet volhouden en wordt overgenomen door Aurobindo. Die hoopt wel tegen kostprijs-plus te kunnen leveren aan verzekeraars.
Het gaat om kwaliteitsbeleid en toezicht door Amerikaanse, Europese en Nederlandse toezichthouders. En die staan onder druk van hun Ministers. Daarnaast spelen belangen van eigen industrie mee. De Ministers van economische zaken praten dan ook een woordje mee.
Vermenging van tarieven voor materialen en zorg is voor NL apothekers het grootste probleem. Verliezen van Actavis e.d. worden afgewenteld op de apothekers die uit de vergoedingen voor de zorglevering en distributie moeten bijpassen. Verschraling van de zorg is evident gevolg. Heeft met marktwerking niets meer te maken. Een beetje econoom kan dat de Minister wel uitleggen. Tenzij deze econoom aanhanger is van het model om de laagste prijs voor het totaal te willen realiseren. Die heeft dan weer niets van de zorg begrepen.
En natuurlijk de AIP prijslijst middels de Z-index. Dat is sinds 2006 niet meer de AIP! Laat de KNMP die prijsinformatie dus maar schrappen. De "aip" van de KNMP zet iedereen op het verkeerde been.