Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie
Persoonlijke hulpmiddelen
In versneld tempo komen er patiënt-portalen, herhaalapps en andere medisch-farmaceutische apps op ons af.
Kankerpatiënten vinden een app waarmee zij bijwerkingen kunnen melden prettig in het gebruik, blijkt uit een pilotstudie in zeven ziekenhuizen. De motivatie voor app-gebruik tijdens systemische therapie stijgt als behandelaars de resultaten proactief toepassen in de spreekkamer. Dat is ook het geval wanneer zij tijdig reageren op berichten van patiënten.
Een greep uit de apps die apothekers in de praktijk kunnen gebruiken of waarop zij patiënten kunnen wijzen. Zoals gezondheidsapps die zijn onderzocht op privacy en functionaliteit door de GGD en een app met chemische structuren van kleinmoleculaire geneesmiddelen die zijn goedgekeurd door de FDA.
Apothekers worden betrokken bij de voorbereidingen voor de introductie van MedMij. Patiënten kunnen dankzij dit programma vanaf 2020 via een eigen dashboard beschikken over hun gezondheidsgegevens. Goede samenwerking met en tussen zorgverleners is bepalend voor het succes.
Veel zorginstellingen en thuiszorgorganisaties maken gebruik van apps voor digitale toedienlijsten. Om te voorkomen dat alle leveranciers van deze tools een eigen methode hanteren voor het inlezen van data, ontwikkelen Pharma Partners en CGM een landelijke standaard.
Een greep uit de apps die apothekers in de praktijk kunnen gebruiken of waarop zij patiënten kunnen wijzen. Apps voor bijvoorbeeld het bewaken van de temperatuur van geneesmiddelen of voor het roteren van opioïdemedicatie.
Poliklinisch apotheker Jelmer Faber creëerde ruimte om op een rustig moment op vragen te reageren, doordat patiënten deze nu ook via een app kunnen stellen. “Zo kunnen we de vraag nóg beter beantwoorden.”
AuteursinformatieAdverterenVacature plaatsen
Colofon DisclaimerPrivacyverklaring en cookiebeleidSitemap