Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie
Persoonlijke hulpmiddelen
Apothekers gebruiken online-interventies, zoals herhaalservices en uitgifterobots, om patiënten logistiek optimaal te begeleiden. Maar met eHealth kan veel meer in de apotheek, zoals monitoren van therapietrouw en sturen op behandelresultaat.
Patiënten met astma hebben bij een eerste uitgifte naast algemene voorlichting over hun medicatie behoefte aan informatie over medicatiegebruik bij exacerbaties en de servicemogelijkheden van de apotheek rondom astmazorg. Dat zijn enkele uitkomsten van een onderzoek naar het patiëntperspectief voor de KNMP-richtlijn Astma.
Meer patiënten met longkanker, COPD en dementie. Dat is grofweg het beeld dat de huisarts van 2030 volgens het RIVM in zijn spreekkamer zal aantreffen. De vergrijzing en de toename van chronisch zieken legt een hoge druk op de farmaceutische patiëntenzorg. Dit vraagt om een andere aanpak door apothekers en geneesmiddelproducenten.
De mantelzorger is een belangrijke schakel tussen openbare apotheek en patiënt. Vanwege korte lijntjes kan hij snel informatie inwinnen over medicatiegebruik, terwijl hij thuis waakt over de therapietrouw. Een reportage uit het Rotterdamse Schiebroek.
Binnen de fysiotherapie, bij steeds meer huisartsen en praktijk-ondersteuners is de methode ‘Doen en blijven doen’ inmiddels genoegzaam bekend. Maar voor de apotheker is deze aanpak ter bevordering van de medicatiebegeleiding nog vreemd. Daar komt verandering in, nu er in de nascholing aandacht voor is.
In expertisecentrum Ciro is de farmaceutische zorg van de apotheek van het Maastricht UMC gebaseerd op het doorgebruiken van thuismedicatie en het geven van medicatie in eigen beheer. Door het combineren van deze twee principes krijgen patiënten meer kennis over hun medicatie. “85% van de patiënten kan benoemen welke geneesmiddelen ze gebruiken en waarom.”
De vier grote contracteerpartijen in de farmacie zaten op uitnodiging van de bestuurscommissie Dynamo aan tafel met input voor het rapport Versterking van de zorgfunctie van openbaar apothekers. Ze reflecteren, nu de inkt is opgedroogd.
Apotheken scoren goed bij de bejegening van patiënten met een vraag over zelfzorg. Apothekersassistenten begroeten uitnodigend, spreken rustig en nemen de tijd. Bij het analyseren van de zorgvraag stellen ze echter niet alle relevante WHAM-vragen. Dat blijkt uit mystery guest-onderzoeken van bureau AMP in 2015 en 2016 onder ruim negenhonderd apotheken.
Er is op 31 mei wereldwijd aandacht voor de Wereld Niet Roken Dag. Na het succesvolle Stoppen met Roken-project in Apotheek Pillen en Praten gaan binnenkort tien Alphega en Boots apotheken aan de slag met een vervolg, waarvoor ze een passende vergoeding ontvangen.
13 april Beatrix Theater Utrecht
AuteursinformatieAdverterenVacature plaatsen
Colofon DisclaimerPrivacyverklaring en cookiebeleidSitemap