Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie
Persoonlijke hulpmiddelen
Patiënten op basis van zorguitkomsten beter laten meebeslissen over zowel de juiste behandelaar als de juiste behandeling. Met dat doel starten de zeven Santeon-ziekenhuizen en ZonMw een project, waarvoor minister Bruno Bruins van Medische Zorg € 4,5 miljoen beschikbaar stelt.
“De patiënt centraal stellen betekent dat je zorg verleent vanuit het perspectief van die patiënt”, zegt Nicky Britten, professor Applied Health Care Research aan de Universiteit van Exeter.
Door alle websites en apps van apotheken, ziekenhuizen en huisartsen raken patiënten de weg kwijt, stelt Lucien Engelen, directeur van het Radboudumc RE-shape Center for Healthcare Innovation in Nijmegen.
Een gelijkwaardige houding aannemen en openstaan voor de wensen van je patiënt. Dat is de basis van patient empowerment, zegt Marieke Meijs, gevestigd apotheker St Antonius Apotheek locatie Nieuwegein; vanaf half maart is ze werkzaam in het Prinses Máxima Centrum in Utrecht. “Door ruimte te bieden voor vragen gaan patiënten de apotheker ook meer zien als een volwaardig behandelaar.”
In expertisecentrum Ciro is de farmaceutische zorg van de apotheek van het Maastricht UMC gebaseerd op het doorgebruiken van thuismedicatie en het geven van medicatie in eigen beheer. Door het combineren van deze twee principes krijgen patiënten meer kennis over hun medicatie. “85% van de patiënten kan benoemen welke geneesmiddelen ze gebruiken en waarom.”
Patiëntparticipatie en begrijpelijke patiëntinformatie zijn speerpunten voor Ton de Boer, die nu ruim een jaar voorzitter is van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen. “Terecht willen patiënten betrokken worden bij geneesmiddelontwikkeling en meedenken over de eindpunten van een studie.”
Het werk in de zorg anders organiseren, komt niet alleen de patiënt ten goede, ook de zorgverlener kan daardoor meer voldoening halen uit zijn werk. Dat is de visie van bedrijfskundige Wil Konings die hierover zorginstellingen adviseert. In de apotheek slokken volgens haar vooral de vele controlestappen te veel tijd op van de medewerkers.
Inmiddels tonen vele diamantjes dat patiëntenparticipatie daadwerkelijke invloed heeft op de zorg. Maar te vaak blijft het bij lippendienst – “de patiënt moet centraal staan” – en ontbreekt het aan daadwerkelijke invloed op het beleid, betogen Annemarie de Knecht en Cees Smit. “Patiëntenorganisaties moeten wel serieus worden genomen.”
Van geneesmiddelgericht via therapiegericht naar patiëntgericht; dat is in een notendop de ontwikkeling die de openbaar apotheker de afgelopen veertig jaar heeft doorgemaakt, volgens Peter de Smet. “Een patiënt verder helpen kan soms heel simpel; hem geruststellen kan al genoeg zijn.”
“Je moet mensen niet voorschrijven wat ze moeten doen: u moet meer bewegen of u moet elke dag een pilletje innemen. Wat wij – dokters en apothekers – beter kunnen doen, is in gesprek gaan met de patiënt en hun denkbeelden serieus nemen”, benadrukt kinderarts Paul Brand van Isala in Zwolle en sinds kort actief als coach van medisch specialisten (in opleiding).
AuteursinformatieAdverterenVacature plaatsen
Colofon DisclaimerPrivacyverklaring en cookiebeleidSitemap