Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie
Persoonlijke hulpmiddelen
Reactie van Casper (C.J.) van der Hoeven, aios ziekenhuisfarmacie Maasstad Ziekenhuis, Milou (M.) Nijhoff–van Heuckelum, anios ziekenhuisfarmacie Maasstad Ziekenhuis, Tessa (T.M.) Bosch, ziekenhuisapotheker Maasstad Ziekenhuis,Lisanne [...]
Is het makkelijker, goedkoper en beter (vermijding van de systemische route) te kiezen door lokaal rectaal toe te dienen via bv. "suppen"?
Het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde noemde in 1982 al op pagina 917 het acuut pulmonaal syndroom de meest ernstige bijwerking van nitrofurantoine. https://www.ntvg.nl/system/files/publications/1982109150001a.pdf [...]
Het ene na het andere Nederlandse farmabedrijf is de afgelopen tijd voor veel geld verkocht aan buitenlandse ondernemingen. En inmiddels zijn alweer enkele nieuwe start-ups bezig met veelbelovende geneesmiddelen. “Met SYD985 leven borstkankerpatiënten een jaar langer.”
Om geneesmiddelen heel gericht te kunnen inzetten en effectiever te maken, zijn steeds verfijndere weefselanalyses nodig. Hoogleraar Ingrid Molema verwacht binnen vijftien jaar een significante doorbraak. “Als je in het lab moleculaire duiding kunt geven aan het weefsel van een patiënt, kun je daar vervolgens je therapeutische interventie op afstemmen.”
Projectapotheker Evianne van der Kruk werkt in het Groene Hart Ziekenhuis onder meer aan het poliklinisch voorschrijfsysteem. Van recepten op papier en faxen hoopt ze snel definitief afscheid te nemen.
Wat ik mis in het overzicht is, dat de opleider zorgt draagt voor een veilige leeromgeving. Daarnaast lijkt het me zinvol om een schriftelijke overeenkomst [...]
De patiëntenmenukaart helpt zowel patiënt als apotheker om heel gericht de juiste zorg te vragen en te verlenen. “Het is belangrijk om jezelf te profileren als zorgverlener en zichtbaar te zijn voor patiënten”, aldus Elaine Wong-Go, apotheker en KNMP-beleidsmedewerker, die het idee ontwikkelde.
In hun rol als zorgverlener en dienstverlener moeten openbaar apothekers meer variatie aanbrengen in de zorg die zij patiëntengroepen aanbieden, vindt directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie Nederland. “In de meeste apotheken is farmaceutische zorg one size fits all; zorg voor meer segmentatie.”
Wat willen patiënten weten als ze een geneesmiddel gebruiken en hoe willen ze die informatie krijgen? Het Centrum voor Patiënt en Geneesmiddel heeft afgelopen jaar verschillende focusgroepen met patiënten georganiseerd om deze vragen te beantwoorden. Directeur Annette Heinen vertelt wat de stichting wil bereiken.
AuteursinformatieAdverterenVacature plaatsen
Colofon DisclaimerPrivacyverklaring en cookiebeleidSitemap