Aandeel generiek kan veel hoger
Farmaceuten stoppen vóór einde patent met marketing
Farmaceutische bedrijven stoppen met marketing van specialites zodra het moment nadert dat het patent afloopt. Doordat artsen vóór het verlopen van het patent overstappen op een concurrerend specialite, keren ze niet meer terug naar het geneesmiddel dat inmiddels ook als goedkopere generieke variant verkrijgbaar is. Artsen krijgen geen prikkel om terug te keren naar het generieke geneesmiddel. In hoeverre artsen overstappen op een ander specialite van dezelfde fabrikant meldt het onderzoek niet.
“Hoewel internationaal gezien in Nederland een hoog percentage generiek wordt voorgeschreven, gaan zodoende miljoenen aan besparing op geneesmiddelenkosten verloren”, aldus onderzoeker Ernst Osinga. Hij deed onderzoek naar de motieven en effecten van de marketing van geneesmiddelen in de Verenigde Staten. Osinga promoveert deze maand aan de Rijksuniversiteit Groningen, faculteit Economie en Bedrijfskunde.
Osinga heeft de farmaceutische markt in de Verenigde Staten onderzocht, die niet in alle opzichten overeenkomt met die in Europa. Zo mag in de Verenigde Staten reclame op televisie gemaakt worden voor alle geneesmiddelen. Maar veel van de conclusies zijn wel naar Europa te vertalen. Zo concludeert hij verder dat de permanente effecten van marketing op de verkoop van een geneesmiddel alleen bestaan voor marketingactiviteiten die in de eerste twee jaar na marktintroductie in gang worden gezet. Het betreft marketing gericht op artsen.
Loyaal
Maatschappelijk is er veel kritiek op de manier waarop geneesmiddelenfabrikanten hun producten aan artsen proberen te slijten. Niet alleen de enorme bedragen, maar ook de beïnvloeding van de artsen stuit op weerstand. De realiteit is volgens Osinga genuanceerder: “Als fabrikanten artsen niet kunnen overtuigen een nieuw geneesmiddel voor te schrijven, zouden fabrikanten niet meer gemotiveerd zijn om te innoveren.” Verder stelt de onderzoeker dat het niet eenvoudig is om artsen zover te krijgen omdat zij van nature loyaal zijn aan de geneesmiddelen die zij kennen. “Fabrikanten moeten dus echt met verbeteringen komen.”
Er gaan jaarlijks wereldwijd tientallen miljarden om in de marketing van geneesmiddelen, tot wel twee keer zo veel als in de ontwikkeling ervan.