Patiënten: service van apotheken verschilt sterk
Met een eindcijfer van 6,9 gaat het volgens de 266 deelnemers aan het onderzoek vaak goed, maar er zijn ook nog voldoende verbeterpunten. De patiënten met crohn of colitis ulcerosa die hebben deelgenomen zijn vooral tevreden over de klantvriendelijkheid en de informatieverstrekking van hun apotheek. Wat volgens de CCUVN opvalt is dat 70% van de respondenten het idee heeft dat de apotheek goed op de hoogte is van de medische situatie. Iets meer dan de helft van de patiënten krijgt goede informatie over de werking van geneesmiddelen in combinatie met andere geneesmiddelen. Krijgt een patiënt echter geen informatie, dan blijkt de apotheek vaak ook niet op de hoogte te zijn van de medische situatie van de patiënt.
Preferentiebeleid
Een ander punt van kritiek is dat klanten die al jaren mesalazine gebruiken, aangeven dat het middel vaak niet op voorraad is. Verder krijgt een kwart van de patiënten die een merkgeneesmiddel mesalazine krijgt voorgeschreven, een generiek mee van de apotheker. Bijna de helft van deze mensen krijgt hierover geen informatie van de apotheek en ook vindt er geen overleg plaats met de behandelend arts. Probleem hierbij is volgens de CCUVN dat de mesalazines niet onderling uitwisselbaar zijn, omdat elk middel op een andere plek in het maagdarmkanaal vrijkomt. Het is volgens de patiëntenvereniging onduidelijk of apothekers voldoende op de hoogte zijn van deze gevolgen. De CCUVN zal de komende tijd nascholing geven aan apothekers over het ziektebeeld crohn en colitis, mediacatiegebruik en de nadelige gevolgen van het uitwisselen van mesalazines.