Claims in geneesmiddeladvertenties matig onderbouwd
Dat blijkt uit onderzoek dat is gepubliceerd in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG). Annelies van Eeden en collega’s bestudeerden uit twee jaargangen van het NTvG en het Pharmaceutisch Weekblad (PW) alle geneesmiddeladvertenties. De onderzoekers includeerden alleen advertenties met claims gebaseerd op gerandomiseerd onderzoek.
De validiteit van de advertenties (n = 54) en de methodologische kwaliteit van de gerefereerde trials (n = 150) werden geblindeerd door 250 onafhankelijke medische studenten beoordeeld aan de hand van twee gestandaardiseerde vragenlijsten.
Ze beoordeelden per tijdschrift het percentage claims in de advertenties dat valide was en welk percentage van de gerandomiseerde trials van goede kwaliteit was. Daarnaast vergeleken de onderzoekers verschillen in de percentages tussen deze twee tijdschriften.
In beide tijdschriften was gemiddeld 15% van de advertenties valide en was 35% van de gerefereerde RCT’s van een goede methodologische kwaliteit.
In een reactie op de onderzoeksuitkomsten zegt Elma Stitzinger, coördinator van de PW-redactie, dat de redactie van het PW niet verantwoordelijk is voor de inhoud van advertenties. “Een advertentie is een marketinginstrument. De redactie controleert wel of er in de advertenties geen verwijzingen staan naar redactionele artikelen in het PW.”