CZ: uitleg geneesmiddel ontbreekt regelmatig
KNMP: farmaceutische zorg in de knel
Zorgverzekeraar CZ vroeg klanten van 420 apotheken of ze voldoende uitleg kregen over het gebruik, de werking en de bijwerkingen van hun geneesmiddelen. Volgens CZ gaf een derde van de ondervraagde patiënten aan dat ze geen uitleg over hun geneesmiddelen kregen in de apotheek.
Van de respondenten zei 19% dat duidelijke uitleg ontbrak over het gebruik van een geneesmiddel, 29% kreeg geen duidelijke informatie over de werking en 39% kreeg te weinig uitleg over de bijwerkingen. In 68% van de gevallen vroeg de apotheker na twee weken niet naar de ervaringen van de patiënt met zijn geneesmiddel. CZ overweegt minder presterende apothekers ook minder te betalen.
“Apothekers horen uiteraard de beroepsnormen na te leven. En ze moeten hun patiënten de farmaceutische zorg geven die ze nodig hebben”, zegt KNMP-woordvoerder Rob Sebes in reactie op het CZ-onderzoek.
Hij speelt de bal terug: “Overheid en zorgverzekeraars moeten zich de teruglopende kwaliteit van de farmaceutische zorg zelf aantrekken. De regeldruk op de openbare apotheek is de afgelopen jaren geëxplodeerd. Pakketmaatregelen worden onvoldoende aan patiënten uitgelegd. Het preferentiebeleid idem dito."
"Verder levert de strategische inkoop van geneesmiddelen door zorgverzekeraars voor apotheken grote logistieke problemen en administratieve rompslomp op", zegt Sebes. "De werkdruk is daardoor onaanvaardbaar hoog geworden. Apotheekteams hebben steeds minder tijd voor het eigenlijke werk: het verlenen van farmaceutische zorg aan patiënten.”
Eigen onderzoek
De KNMP is niet verbaasd over de uitkomst van het CZ-onderzoek. Eigen onderzoek toonde al aan dat de farmaceutische zorg aan de patiënt in de knel is gekomen, zo laat Sebes weten. “In maart dit jaar publiceerde de KNMP dat in het eigen onderzoek Verandering in de farmaceutische zorg, de gevolgen in beeld.”
Het CZ-onderzoek komt op een ongelukkig moment naar buiten. “De KNMP is juist bezig met zorgverzekeraars te komen tot een verbetering van de huidige situatie en is dan ook verbaasd dat CZ nu via de pers een onderzoek publiceert. Er is zeer regelmatig overleg tussen de KNMP en CZ. Blijkbaar zijn na de tandartsen en artsen nu de apothekers aan de beurt”, zegt Sebes. “We blijven ons echter inzetten om met CZ en de andere zorgverzekeraars de knelpunten in de farmaceutische zorg op te lossen.”
Het zou interessant zijn te weten hoeveel clienten per apotheek zijn geraadpleegd. Ik zou graag (nog) meer tijd aan de client besteden. Daar zijn apotheekmedewerkers en die kosten geld. En laat daar nou een knelpunt zitten...50 cent hoger tarief, uitsluitend te besteden aan extra personeel doet wonderen