Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Farmaceutische industrie in crisis

Nefarma: geen risico op extra banenverlies

PW Magazine 06, jaar 2013 - 31-01-2013
Volgens driekwart van de farmaceutische bedrijven bevindt de branche zich in een strategische crisis. Kleinere marges, oplopende kosten en aflopende patenten dwingen de farmaceuten tot aanpassing van hun businessmodellen. Dat blijkt uit een studie onder de veertig grootste fabrikanten wereldwijd.
Farmaceutische industrie in crisis

De tijd dat blockbusters de winstmarges van de farmaceutische industrie veiligstelden, lijkt definitief voorbij. Farmaceutische bedrijven moeten hun strategie herzien in een snel veranderende markt. Dat concludeert onderzoeksbureau Roland Berger Strategy Consultants.

Hoewel de omzet in de afgelopen jaren nog wel is toegenomen, zijn de winstmarges aanzienlijk gedaald. Tussen 2009 en 2010 realiseerde de top tien van farmaceutische bedrijven nog 13% meer omzet en in 2011 groeide de omzet met 6%. Maar in dezelfde periode daalden de marges met 4%, wat overeenkomt met een winstverlies van 34 miljard euro.

Druk op de prijzen, veranderende regelgeving – zoals in Nederland het preferentiebeleid en doelmatig voorschrijven – en strengere toelatingseisen voor nieuwe geneesmiddelen leiden tot stagnatie. De uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling zijn de laatste tien jaar wereldwijd met ruim 80% gestegen terwijl het aantal gelanceerde producten is gedaald met 43%. Bijna de helft van de farmaceutische bedrijven denkt dat het rendement op research and development (R&D) negatief is.

Banenverlies

Farmaceutische bedrijven realiseren op dit moment de grootste groei in landen als China, Brazilië, India en Rusland. Hier liggen de marges echter lager en gaan met name generieke geneesmiddelen over de toonbank. Het onderzoeksbureau verwacht dat in 2016 in deze landen 40% van de geneesmiddelen wordt verkocht. Steeds meer farmaceuten hebben plannen om hun R&D, salesafdelingen en administratie te vestigen in deze landen.

Maar moet een bedrijf in deze landen generieke of juist gepatenteerde geneesmiddelen ontwikkelen? Een algemeen geldende strategie blijkt niet voorhanden.

Nefarma laat in een reactie weten niet verrast te zijn door de conclusies. Volgens de brancheorganisatie van innovatieve farmaceutische bedrijven is Nederland door de trage besluitvorming steeds minder aantrekkelijk voor de lancering van nieuwe geneesmiddelen. Daarnaast benadrukt Nefarma dat bedrijven niet graag het risico lopen dat een geneesmiddel hier niet in aanmerking komt voor vergoeding.

Hoewel er geen hoofdkantoren van farmaceuten meer zijn in Nederland, wordt overal gereorganiseerd, met ook gevolgen voor ons land. Volgens Nefarma is er echter geen aanleiding voor extra verlies van banen. “Bedrijven als Pfizer en MSD hebben in de afgelopen vijf jaar al zo’n 25 tot 40% van de banen geschrapt”, aldus een woordvoerder.

Een belangrijke nieuwe ontwikkeling is volgens Nefarma de samenwerking met biotech-bedrijven. “Deze bedrijven binnenhalen of een alliantie met ze sluiten, dat zijn belangrijke strategische keuzes van dit moment voor onze leden.”

Document acties

Back to top