Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

‘Patiënt hoeft niet te betalen voor begeleidingsgesprek’

Commissie: ‘Apotheker moet eerst kosten vermelden’

PW Magazine 13, jaar 2015 - 20-03-2015
De Geschillencommissie Zorgverzekeringen heeft een patiënt gelijk gegeven die weigerde € 6 te betalen die CZ in rekening had gebracht voor een begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel. CZ moet het bedrag terugbetalen omdat de apotheker de patiënt niet heeft verteld over deze kosten.
‘Patiënt hoeft niet te betalen voor begeleidingsgesprek’

De Geschillencommissie Zorgverzekeringen, die eerder deze maand uitspraak deed, stelt dat CZ moet betalen omdat het voor de patiënt niet duidelijk was dat het gesprek binnen het eigen risico valt. In maart 2014 bezocht de patiënt de apotheek.

De geschillencommissie vindt het “onbegrijpelijk en onacceptabel” dat de apotheker de patiënt er niet op heeft gewezen dat er kosten zijn verbonden aan het begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel. Daardoor is er volgens de commissie tussen de patiënt en de apotheker geen overeenstemming bereikt over deze prestatie.

Niet om gevraagd

Had de apotheker de patiënt in dit geval wel geïnformeerd over de kosten, dan zou de patiënt volgens de commissie bedankt hebben voor het gesprek. De patiënt wenst namelijk niet te betalen voor iets waar hij niet om heeft gevraagd. De apotheker is “een dienstverlener” en dient een klant zo goed mogelijk te informeren over geneesmiddelen(gebruik). Dat valt volgens de patiënt onder de noemer “service” of “bedrijfskosten”.

De patiënt ontkent overigens niet dat het gesprek heeft plaatsgevonden in de apotheek.

CZ laat in een reactie weten met apothekers te bespreken hoe zij CZ-verzekerden beter kunnen informeren over het gesprek. “Veel verzekerden hebben kritiek op de kosten die in rekening worden gebracht omdat zij deze zorgtaak van de apotheker nog onvoldoende herkennen”, aldus een CZ-woordvoerder. “We moeten er samen met apothekers aan werken dat patiënten ervaren waarvoor ze betalen.”

De zorgverzekeraar geeft verder aan haar verzekerden er nog nadrukkelijker op te wijzen dat het gesprek niet facultatief is.

In de transparantie-eisen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) staat dat de apotheker de prijs van een prestatie moet noemen als de patiënt meteen betaalt of als een patiënt daar expliciet om vraagt.

Volgens KNMP-directeur Léon Tinke is het apart in rekening brengen van het begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel te ingewikkeld. “Niemand begrijpt nog iets van de knip in deze zorgprestatie; de patiënt niet en de geschillencommissie ook niet.”

Patiëntenfederatie NPCF wil niet inhoudelijk reageren op de uitspraak van de commissie omdat die volgens de patiëntenfederatie “te specifiek” is.

Eigen risico

Tinke benadrukt dat de apotheker verplicht is het gesprek – een door de NZa gedefinieerde zorgprestatie – uit te voeren. “Wanneer een patiënt het gesprek weigert en schade ondervindt van het geneesmiddel, is de apotheker daarvoor aansprakelijk”, aldus Tinke.

De KNMP heeft vorige week een reactie naar de Tweede Kamer gestuurd waarin de koepelorganisatie voorstelt de prestatie uit het eigen risico te halen of de knip tussen het gesprek en de medicijnverstrekking terug te draaien.

Document acties

Back to top