KNMP lanceert meldpunt voor klachten over vergoedingen
Aanleiding voor het meldpunt zijn de dagelijkse discussies in de apotheek over de kosten en vergoeding van geneesmiddelen. Apothekers gaan hun patiënten vragen hun klacht te melden via het Meldpunt Medicijnkosten op Apotheek.nl. De klachten worden niet in behandeling genomen.
Komend najaar brengt de KNMP de resultaten naar buiten. Met de uitkomsten wil de apothekersorganisatie een bijdrage leveren aan transparantie en begrijpelijke informatie voor het publiek.
Veel van de klachten en vragen aan de apotheekbalie gaan volgens de KNMP niet over medicijngebruik, maar over de vergoeding. Patiënten vragen zich af waarom ze moeten betalen voor uitleg bij geneesmiddelen of waarom zij een ander geneesmiddel krijgen dan ze gewend zijn.
KNMP-voorzitter Gerben Klein Nulent: "Apothekers en apothekersassistenten kunnen hun werk niet goed doen door de heisa in de apotheek over medicijnkosten. Een boze patiënt staat niet meer open voor uitleg over geneesmiddelen. Overheid en zorgverzekeraars moeten zich dat veel meer aantrekken."
Goed dat de KNMP probeert iets aan deze problematiek te doen. Wel bijzonder is dat de titel van de pagina luidt: "Meldpunt Medicijnkosten. Meld hier uw klacht over vergoedingen of medicijnkosten". In de 3e alinea lees ik: "... Vragen en klachten over kosten en vergoedingen worden op dit meldpunt NIET in behandeling genomen. Neem hiervoor contact op met uw zorgverzekeraar."