Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

CMR: medicatiedossier klopt niet vanwege onjuist BSN

22-12-2016
Apothekers en hun medewerkers moeten bij nieuwe patiënten het BSN controleren op zorgverzekeringsbewijs of identiteitsbewijs. Alleen als dit niet mogelijk is, kunnen ze het BSN opvragen in de database van Sectorale Berichtenvoorziening in de Zorg (SBV-Z). Dit stelt Stichting Portaal voor Patiëntveiligheid/CMR in een bericht dat vandaag is verstuurd aan apothekers.
CMR: medicatiedossier klopt niet vanwege onjuist BSN

Met dit advies wil CMR voorkomen dat iets misgaat bij de verificatie van het BSN en verkeerde gegevens aan elkaar worden gekoppeld. CMR heeft hierover drie meldingen ontvangen.

De meest recente melding betreft het dossier van een patiënt waarin geneesmiddelen staan die zij niet gebruikt, maar die ook nooit aan haar zijn afgeleverd. Deze bleken via het Landelijk Schakelpunt (LSP) in haar dossier terechtgekomen, omdat haar Burgerservicenummer (BSN) ook bij een andere mevrouw stond ingevoerd, net als haar verzekeringsnummer. Beide vrouwen hadden dezelfde geboortedatum en meisjesnaam.   

Verder adviseert CMR wanneer apotheekmedewerkers gebruik maken van SBV-Z-database om te zoeken op geboortedatum, geslacht, voorletter(s) en postcode plus huisnummer. Daarbij blijft alertheid van belang bij tweelingen. De combinatie van geboortedatum, geslacht en achternaam is onvoldoende uniek.  

Document acties

Back to top