Omzet zelfzorg apotheken daalt 5%
Dat blijkt uit zelfzorgmarktcijfers over 2015 van Neprofarm, de Nederlandse Vereniging van Farmaceutische Industrie van Zelfzorggeneesmiddelen en Gezondheidsproducten.
De stijging van de totale zelfzorgmarkt is volgens Neprofarm mede te verklaren door de griepgolf in de winter van 2014 en 2015, toen de verkoop van zelfzorgmiddelen voor luchtwegaandoeningen groeide met 7,9%.
Zelfzorgmiddelen voor de luchtwegen zijn met 20,8% van de totale omzet de grootste productgroep. Andere productgroepen die in 2015 goed verkochten in zowel apotheken, supermarkten als drogisterijen zijn middelen tegen pijn (19,6%) en vitamines en mineralen (18,7%). Vitamines en mineralen zijn nog steeds de grootste productgroep in de drogisterij.
Volgens Neprofarm is de trend snel en efficiënt, waardoor consumenten eerder kiezen voor een gemakkelijk toegankelijk verkooppunt dan een speciaalzaak.