‘Beste apotheek’ staat in multiculturele wijk
‘Track & trace en smart filling brachten rust aan de balie’
Het winnen van de titel ‘beste apotheek van Nederland’ is voor Apotheek van der Laan een beloning voor een periode van hard werken, vertelt apotheker Jilani Sayed. “We stonden zo’n vijf jaar geleden nog onderaan op de lijst, maar vorig jaar waren we al opgeklommen tot de beste honderd. Ons doel was onze service en dienstverlening te verbeteren, daarin zijn we geslaagd.”
In Apotheek van der Laan komen veel patiënten met taalproblemen, ook hebben ze vaak een laag begrip van hun eigen gezondheid. Het is daarom een bijzondere prestatie dat deze stadsapotheek heeft gewonnen, benadrukt AMP-directeur Gert-Jan Renardel de Lavalette: “Apotheker zijn in een multiculturele wijk is echt anders dan in een dorp. Vaak kunnen apothekers hun eigen patiënten niet eens verstaan.”
Enkele jaren geleden is Apotheek van der Laan begonnen met het verbeteren van de logistiek, door onder meer track & trace en smart filling. Hierdoor ontstond meer rust aan de balie voor advies aan de patiënt, vertelt Sayed. “We hebben met het team ook diverse trainingen gevolgd in voorlichting geven en gesprekken voeren met patiënten.”
Het apotheekteam van Apotheek van der Laan bestaat uit zestien assistenten en apotheekmedewerkers en naast Sayed de eigenaren apothekers Herma Lobik en Gerdien Quaak; het team werkt ook in de tweede vestiging Apotheek Katendrecht. Beide apotheken zijn zelfstandig.
Hardnekkige hoest
Apotheek van der Laan is een van de 950 apotheken die zich vorig jaar hadden aangemeld voor het Onderzoeksprogramma Kwaliteit Apotheken (OKA) van AMP, waarvoor apotheken zelf hun deelname betalen. Allemaal kregen zes keer bezoek: vier keer een mystery guest met een zorgvraag en twee keer een waarnemer, die met een patiënt van de apotheek meeging bij het ophalen van de geneesmiddelen.
Tijdens een van de bezoeken werd gevraagd naar iets tegen hardnekkige hoest na griep, waarbij rekening moest worden gehouden dat de patiënt een bloedverdunner gebruikte. Andere vragen gingen over een allergie voor huisdieren, menstruatiepijn en wormpjes bij een klein kind.
De mystery guests en waarnemers registreren de prestaties aan de apotheekbalies, verdeeld over de secties bejegening, probleemanalyse, voorlichting, advisering en verstrekking.
Top 10 van 2016
1 Apotheek van der Laan (Rotterdam)
2 Apotheek ’t Hooge Zand (Hoogezand)
3 Apotheek de Berk (Ermelo)
4 Service Apotheek Slikkerveer (Ridderkerk)
5 Apotheek Ermel Centrum (Ermelo)
6 Apotheek Voorhout (Voorhout)
7 BENU Apotheek Bernisse (Spijkenisse)
8 Service Apotheek Pendrecht (Rotterdam)
9 Schalkwijk Apotheek (Haarlem)
10 Poliklinische Apotheek Den Helder (Den Helder)