Apotheek herkent patiënt met beperking
Als medewerkers van de apotheek een patiënt zien met beperkte gezondheidsvaardigheden passen zij hun communicatiestijl aan, bijvoorbeeld door eenvoudige taal te spreken en door de patiënt te vragen wat net is verteld.
Om het medicijngebruik van deze patiënten te verbeteren, noemden de apotheekmedewerkers de volgende mogelijke strategieën: uitleg en toelichting op maat (58%), intensievere begeleiding (30%) en hulpmiddelen zoals een medicatierol (22 %).
Verder gaven de medewerkers aan dat gebrek aan tijd en privacy belangrijke barrières zijn bij het kunnen verlenen van deze zorg op maat.
Omdat veel apotheekmedewerkers hebben verteld patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden te herkennen op gevoel, wordt volgens de onderzoekers mogelijk een deel van deze patiënten gemist. Daarom is het belangrijk de bewustwording onder apotheekmedewerkers te vergroten en hen te ondersteunen bij het identificeren van patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden, aldus de onderzoekers.