NZa: controle transparantie websites zorgverzekeraars
De NZa gaat dit jaar op meerdere momenten controleren of de informatie op de websites van zorgverzekeraars juist, volledig en vindbaar is. Want zonder juiste informatie kunnen verzekerden mogelijk een verkeerde keuze maken, voor bijvoorbeeld een aanvullende verzekering terwijl dat niet nodig, aldus de NZa.
De controles vinden eerder plaats dan in voorgaande jaren, toen deze vooral plaatsvonden in de overstapperiode, die duurt van half november tot eind januari.
Ook het beantwoorden van consumentenvragen per telefoon gaat de toezichthouder controleren. Zorgverzekeraars die hiervoor vorig jaar onvoldoende scoorden, kunnen dit jaar opnieuw een mystery call-onderzoek tegemoet zien.
Nieuw dit jaar is dat de toezichthouder ook online de beantwoording van vragen door zorgverzekeraars gaat monitoren. Steeds meer zorgverzekeraars hebben contact met consumenten via bijvoorbeeld Twitter.
Collectieve verzekering
Verder moet het volgens de NZa voor consumenten eenvoudiger worden om de verschillen te kunnen zien tussen een collectieve verzekering en een ‘gewone’ polis. Zorgverzekeraars worden daarom verplicht informatie te geven op hun website over collectieve verzekeringen. Ook moeten zij ervoor zorgen dat de collectiviteiten, zoals een werkgever, belangenorganisatie of sportvereniging, duidelijk aangeven op welke polis de collectieve verzekering is gebaseerd. De Nza gaat hierop toezien.
Ten slotte meldt de NZa dat zorgverzekeraars inmiddels ook zelf goede initiatieven hebben ondernomen, zoals de uitgave van een zorgverzekeringskaart, waarin een korte uitleg staat over de belangrijkste kenmerken van een polis. Deze kaart zal ook dit jaar weer worden uitgegeven voor de basis-, maar ook voor de aanvullende verzekering.