Patiëntervaringen in kaart gebracht
Bijwerkingencentrum Lareb en het NIVEL ontwikkelen een methode om snel patiëntervaringen te kunnen verzamelen, bijvoorbeeld in het geval van leveringsproblemen, vertelt projectleider Karin Hek van het NIVEL. “Bij het acute tekort van Thyrax vorig jaar was veel behoefte aan informatie over patiënten die waren overgestapt op een ander schildklierhormoon. Met deze nieuwe infrastructuur kunnen we die gegevens sneller raadplegen.”
Lareb en het NIVEL starten het driejarig project – dat wordt gefinancierd door ZonMw – met overactieve blaas omdat die aandoening veel voorkomt in de eerste lijn, en patiënten hierbij een negatieve kwaliteit van leven ervaren. “We gaan bijvoorbeeld de ervaringen met mirabegron vergelijken met die van andere behandelingen voor overactieve blaas”, aldus Hek.
Via de vijfhonderd huisartsenpraktijken die deelnemen aan NIVEL Zorgregistraties eerste lijn worden in totaal zeshonderd patiënten met een overactieve blaas geïncludeerd, die online vragenlijsten ontvangen via Lareb Intensive Monitoring.
Bijwerkingen
Die patiëntervaringen helpen voorschrijvers en patiënten later bij het kiezen voor een bepaald geneesmiddel of een andere behandeling. Ook krijgen patiënten direct feedback, bijvoorbeeld over de bijwerkingen die ze hebben gemeld.
Vervolgens kan de voorschrijver de behandeling eventueel aanpassen, vertelt Hek. “Ook kan de patiënt zijn ervaringen delen met de apotheker, bijvoorbeeld tijdens een medicatiebeoordeling. Daarnaast krijgen huisartsen feedback over bijwerkingen die door alle patiënten zijn gemeld.”
Lareb en het NIVEL willen de methode gaan inzetten voor veel meer aandoeningen.