ACM: consument ervaart minder keuze tussen polissen
Wat consumenten denken over de mogelijkheden om een passende zorgverzekering te kiezen, lijkt niet goed overeen te komen met de werkelijkheid. De ACM wil daarom dat polissen beter vergelijkbaar en begrijpelijker worden en gaat hiervan ook werk maken. Ook onderzoekt de mededingingswaakhond, samen met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), wat de consument kan besparen door over te stappen.
In vergelijking met 2017 vinden minder consumenten dat basisverzekeringen verschillen in prijs, vrijheid van zorgkeuze en dekking. Ook blijkt dat ruim de helft van de consumenten zich niet oriënteert op een andere zorgverzekering.
Een meerderheid van de consumenten heeft, volgens de ACM, geen idee welk bedrag ze jaarlijks kunnen besparen door over te stappen naar een vergelijkbare polis bij een ander zorgverzekeraar. Consumenten verwachten ook meer tijd kwijt te zijn aan het vergelijken van de zorgverzekeringen dan zij bereid zijn hieraan te besteden.
Samen met de NZa onderzoekt de ACM ook of er in 2017 en 2018 echt minder verschillen waren tussen polissen dan in 2016 en of consumenten zich voldoende bewust zijn van goedkopere, vergelijkbare alternatieven.
Zorgverzekeringskaart
Om consumenten te helpen neem de ACM zelf stappen om de vergelijkbaarheid tussen polissen te vergroten. Volgens de ACM kan de zorgverzekeringskaart consumenten helpen om zich te oriënteren. Deze kaart zet de belangrijkste kenmerken van de polis op een rijtje.
Verder wil de ACM er met andere marktpartijen voor zorgen dat het voor consumenten makkelijker wordt om deze informatie te vinden, te begrijpen en te vergelijken. Via het loket ConsuWijzer zal de ACM consumenten hierbij helpen.