Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

ANBO: medicatie moet gebruiksvriendelijker

68% is tevreden over informatie van apotheker

PW35 - 28-08-2018
Aan de gebruiksvriendelijkheid van geneesmiddelen moet nog veel verbeteren: ruim 40% van de ouderen ervaart problemen. Ook de apotheker kan hierin een rol spelen, en doet dat al in veel gevallen. Dat concludeert ouderenbond ANBO na eigen onderzoek onder bijna achtduizend leden en niet-leden.
ANBO: medicatie moet gebruiksvriendelijker

Van de ondervraagde medicatiegebruikers met problemen heeft ongeveer 63% moeite met doordrukstrips, 34% met het doormidden breken van pillen en 23% met het openen van de verpakking. Van de 7700 ouderen die hebben gereageerd op de ANBO-enquête van begin augustus gebruikt ruim drie kwart dagelijks meerdere geneesmiddelen.

Verpakkingen spelen een grote rol bij de problemen die ouderen ervaren, waarbij de veiligheid volgens ANBO vaak een te grote rol speelt. “Tegelijk knijpen en draaien, zoals nodig is bij een veiligheidssluiting, is moeilijk als je veel krachtverlies hebt. Dan moeten patiënten hulpmiddelen gebruiken of ze gooien de originele verpakking weg”, aldus een woordvoerder van ANBO.

Verder blijkt dat ouderen klagen over het gebrekkige onderscheid tussen geneesmiddelen en de verpakkingen van geneesmiddelen. Ouderen kunnen hierdoor sneller in de war raken, wat over- en ondergebruik in de hand werkt.

Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) kan hierin een belangrijke rol spelen, maar ook de farmaceutische industrie zou meer moeten investeren in goede verpakkingen en slimme hulpmiddelen, stelt ANBO. “Een van de respondenten vroeg zich af waarom strips geen datumaanduiding hebben, zoals bij de anticonceptiepil, zodat je kunt controleren of je je dagelijkse pil al hebt ingenomen.”

Rol apotheker

Over de informatieverstrekking door de apotheker of apothekers­assistent zijn de ondervraagden over het algemeen positief: 44% is ‘heel tevreden’, 24% is ‘vooral tevreden’ en 25% is ‘neutraal’. In de helft van de gevallen benadert de apotheek de ouderen actief met informatie over medicatiegebruik, 16% wil graag informatie maar wordt niet benaderd en 28% heeft daaraan geen behoefte. “Voor de rol van de apotheker is veel waardering, maar mogelijk zijn er ouderen in deze laatste groep die door het preferentiebeleid denken dat de apotheker weinig invloed heeft op het geneesmiddelengebruik.”

42% van de ondervraagden vindt het ingewikkeld dat de verpakking vaak wijzigt en 16% zegt dat de verschillende doosjes veel op elkaar lijken.

Medicatiebeoordeling

Uit het onderzoek blijkt verder dat bijna 40% van de ondervraagden geen prijs stelt op een medicatiebeoordeling door de apotheker. Een volgens de ANBO-woordvoerder onverwachte uitkomst: “We gaan dit verder onderzoeken, maar mogelijk hebben ouderen nog geen goed beeld van wat de apotheker kan doen.”

35% van de respondenten geeft aan graag door de apotheker benaderd te worden voor een medicatiebeoordeling, maar dat gebeurt nog onvoldoende. 18% heeft reeds een gesprek gehad met de apotheker.

ANBO is groot voorstander van een medicatiebeoordeling. “Wij vinden het belangrijk dat apotheker en patiënt elkaar regelmatig spreken, waarbij gebruiksvriendelijkheid en -gemak van de medicatie aan de orde komen.” 

Document acties

Back to top