Interactief onderwijs helpt farmaciestudent
Khansari en Coyne ondervroegen tweedejaars farmaciestudenten over groepstentamens als voorbereiding op het werkelijke tentamen. Een web-enquête toont dat de studenten
(n = 40, respons 38%) meer vertrouwen hadden gekregen in hun niveau van voorbereiding. Op één na meenden ze dat het groepstentamen hen hielp leemten in hun kennis te onderkennen en 85% gaf aan dat hun kennis toenam door de stof uit te leggen aan anderen. Nadelen kwamen niet naar voren, hoewel daarnaar wel gevraagd was. [Curr Pharm Teach Learn. 2018;10(1):90-95.]
Klinische debatten vormen een goede aanpak voor studenten die praktijksituaties oefenen, concluderen Dy-Boarman et al. In een periode van 12 maanden namen 42 studenten deel aan dergelijke klinische debatten over patiëntenzorg waarin opties moesten worden afgewogen. Uit voor- en nameting bleek dat literatuurinterpretatie en communicatievaardigheid significant beter werden. De studenten kregen meer vertrouwen op vrijwel alle onderzochte onderdelen en 90% vond het debat een waardevolle leermethode. [Curr Pharm Teach Learn. 2018;10(1):66-71.]
DiPaula et al. gingen na in welke mate praktiserende (ziekenhuis)apothekers beschikbaar zijn als opleiders. Een enquête onder opleidingscoördinatoren van door de American
Society of Health-System Pharmacists geaccrediteerde instituten leverde 538 reacties op. 61% was gelieerd aan een universiteit. 59% meldde
dat hun ziekenhuisapothekers vaak bereid waren tot training of begeleiding. 78% besteedde per maand
10 uur of minder aan de ontwikkeling van praktiserende apothekers tot opleiders, 33% zelfs minder dan 5 uur per maand. 29% kende een roulatieschema. De meest genoemde belemmeringen waren tijdgebrek bij de mentor-apothekers (41%) en gebrek aan mentoren die trainees tijdens hun hele periode kunnen begeleiden (33%). [Curr Pharm Teach Learn. 2018;10(1):21-27.]