Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Patiëntendossiers zijn goed op te vragen

PW19 - 30-04-2018
De meeste patiënten die hun medisch dossier opvragen krijgen dit zonder problemen in korte tijd en tegen lage kosten. Dat concludeert NIVEL op basis van een peiling onder zevenhonderd respondenten van het Consumentenpanel Gezondheidszorg.
Patiëntendossiers zijn goed op te vragen

Ongeveer 8% van de Nederlanders heeft in de afgelopen drie jaar zijn of haar medisch dossier opgevraagd of inzage gevraagd. Bij 89% van de gevallen is dat ook zonder problemen gelukt. Bij de resterende 11% van de respondenten die geen inzage of dossier heeft ontvangen, is volgens NIVEL meestal een reden aan te wijzen waarom dit niet mogelijk was.

Patiënten die hun dossier ontvangen zijn in het algemeen tevreden met de inhoud en geven ook aan dat het opvragen hen heeft geholpen. Ongeveer 6% van de dossiers was in eerste instantie incompleet of op een andere wijze niet in orde.

Voor sommige patiënten is het medisch jargon niet altijd goed te begrijpen en is een toelichting van de behandelend zorgverlener nodig.

Een opvallende bevinding is volgens NIVEL dat ongeveer 20% van de respondenten niet bekend is dat ze recht hebben op inzage in het medisch dossier of een kopie daarvan.

 

 

 

Document acties

Back to top