Veiligheid patiënten in gevaar bij Huisartsenposten Amsterdam
Aanleiding voor een onderzoek naar de Stichting Huisartsenposten Amsterdam waren meerdere meldingen die vorig jaar waren binnengekomen bij de Inspectie over lange wachttijden aan de telefoon, vertrek van ervaren personeel en een angstcultuur. De IGJ constateerde dat het beeld uit deze meldingen overeenkwam met de praktijk binnen de vijf huisartsenposten van deze stichting.
Verder bleek uit het onderzoek ook dat medewerkers voor zichzelf, voor elkaar en voor familieleden geneesmiddelen hebben voorgeschreven. Dat waren geen recepten voor opiaten of benzodiazepines, maar in de meeste gevallen schoonheidscrèmes, vitamines, anticonceptiva en antibioticumkuren.
Ook was er veel mis met het medicatiebeheer: per post werden de huidige protocollen en werkwijzen verschillend geïnterpreteerd en uitgevoerd; sommige afspraken waren niet geborgd of belegd. Het sleutelbeheer bleek ook ontoereikend waardoor medewerkers vrij toegang hadden tot de medicatiekar en de opiatenkluis.
De Inspectie heeft zeven verbeterpunten geformuleerd voor de Stichting Huisartsenposten Amsterdam. Onder meer de telefonische bereikbaarheid voor spoedgevallen moet beter en het medicatiebeheer moet op orde worden gebracht. Ook moet er een plan komen om de werkcultuur te verbeteren.
Het verscherpte toezicht is ingegaan op 20 augustus 2018 en duurt drie maanden. Na deze periode beoordeelt de IGJ of het toezicht kan worden opgeheven.