Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

‘Stop verkoop van zelfzorg zonder toezicht door Albert Heijn’

PW42 - 07-10-2019
Albert Heijn neemt onaanvaardbare gezondheidsrisico’s door zelfzorgmiddelen zonder actief toezicht in de winkels te verkopen. Dat schrijven de Consumentenbond en het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) in een brief aan het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
‘Stop verkoop van zelfzorg zonder toezicht door Albert Heijn’

Albert Heijn heeft in 2017 als eerste supermarkt het directe toezicht op de verkoop van zelfzorgmiddelen en de aanwezigheid van een bevoegd en deskundig persoon losgelaten, aldus de Consumentenbond en het IVM.

De grootste supermarkt van Nederland verkoopt de medicijnen, die alleen verkocht mogen worden door drogist of apotheek (UAD-categorie), niet meer achter een balie maar in de supermarkt waarbij in het schap een scherm is gemonteerd. Hiermee kunnen consumenten contact zoeken met een (assistent-)drogist op afstand.

Het IVM en de Consumentenbond vinden dit telefonische of digitale toezicht onvoldoende. Ze stellen dat de aanwezigheid van een bevoegd en deskundig persoon belangrijk is om gezondheidsrisico’s te beperken, en te waarschuwen voor eventuele bijwerkingen.

De zorg die bij zelfzorgmiddelen wordt geleverd, moet recht doen aan de potentiële risico’s van die middelen, vinden het IVM en de Consumentenbond. Ze roepen het CBG en de IGJ daarom op de verkoop van zelfzorgmiddelen door Albert Heijn – en mogelijk andere supermarkten – zonder enige vorm van toezicht op de vloer te stoppen.

Rechtszaak

Ook het Centraal Bureau voor de Drogisterijbedrijven (CBD) maakte vorig jaar bezwaar bij de inspectie over het ontbreken van toezicht op de verkoop van UAD-geneesmiddelen in de winkels van Albert Heijn, en riep de toezichthouder op handhavend op te treden.

In een reactie liet de IGJ weten de drogist op afstand geen probleem te vinden, mits de patiënt de mogelijkheid heeft in direct contact te staan met een (assistent-)drogist gedurende alle openingstijden van de winkel. Ook is het volgens de IGJ geen verplichting om bij de klant na te gaan of er behoefte is aan advies; een bordje met verwijzing is voldoende.

De koepelorganisatie voor drogisterijen vindt dat de toezichthouder handhavend moet optreden tegen de verkoopmethode van Albert Heijn en stapt daarom naar de rechter. Morgen dinsdag 8 oktober dient bij de Rechtbank Midden-Nederland in Utrecht de rechtszaak van het CBD tegen de IGJ.

Document acties

gearchiveerd onder: Albert Heijn, Zelfzorgmiddelen, Verkoop
Back to top