Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Apothekers nemen maatregelen om personeel te beschermen

PW13 - 19-03-2020
Met geïmproviseerde afhaalbalies, plastic schermen, duct tape en waarschuwingsborden doen apothekers er alles aan om hun personeel te beschermen tegen besmetting, want het leveren van zorg en medicatie moet doorgaan. Ook gaan apotheken meer bezorgen. “We moeten de sfeer en motivatie goed houden, dat is nu het belangrijkste.”
Apothekers nemen maatregelen om personeel te beschermen

Bij de ingang van Apotheek Borgele in Deventer staat een bord met de tekst: ‘Hoest u? Heeft u koorts? Komt u dan a.u.b. niet binnen maar bel ons voor overleg’. Bezoekers van de apotheek geven gehoor aan de oproep, vertelt apotheker Martin Gouw. “Ik heb nog niemand horen hoesten in de apotheek, ook niemand van het apotheekteam.”

Op de vloer in de apotheek staat om de anderhalve meter een streep van duct tape, zodat patiënten voldoende afstand houden van elkaar en van de balie. Om het team te ontlasten en de balies schoon te kunnen maken sluit Apotheek Borgele ‘s middags twee uur lang de deuren. “Het is goed om even rust te nemen en tijd te hebben voor het verwerken van de grote receptenstroom”, aldus Gouw.

Apothekers in Groningen hebben een deurbeleid ingevoerd, meldt de Groninger Apotheken Vereniging op haar website, waarbij maximaal twee of drie personen tegelijkertijd in de apotheek naar binnen mogen. Verder worden herhaalmedicijnen op volgorde van noodzaak verstrekt, zodat patiënten geen voorraad kunnen opbouwen. Ook roepen de zeventig Groningse apotheken hun patiënten op alleen de herhaalrecepten aan te bieden die noodzakelijk zijn.

Plastic raam

Andere apothekers gaan een stap verder in het beschermen van de apotheekmedewerkers. Apotheek de Hertog in Franeker laat helemaal geen patiënten meer toe in de publieksruimte. Gistermorgen om 8.00 uur heeft een bouwbedrijf een geïmproviseerd loket getimmerd in de deuropening naar de hal, met een plexiglas raam en een doorgeefluik. Aan de binnen- en buitenkant van de apotheekdeur staat een tafel, zodat de afstand tussen de assistent en de patiënt ruim twee meter is. Een noodzakelijke maatregel, benadrukt farmakundige Petra de Boer. “Ons personeel mag absoluut niet ziek worden, daarom hebben we deze veilige werkomgeving gecreëerd.”

Verder verzoeken veel apotheken patiënten niet naar de apotheek te komen en voor vragen te bellen of te mailen. Patiënten van Apotheek de Hertog kunnen hun medicatie ook afhalen uit een kluisje. “Om de omloopsnelheid te verhogen, hebben we de afhaaltijd voor een kluisje ingekort tot 24 uur. Verder krijgen we vandaag een tweede bezorgauto, want we gaan bij veel meer patiënten de medicatie thuis afleveren”, aldus De Boer. 

Paracetamol

In veel apotheken ontstond de afgelopen dagen een run op paracetamol. Zoals gistermorgen in de vier apotheken van Pharmium Apothekers in Drachten, vertelt apotheker Jouke de Jong. “Patiënten kopen massaal paracetamol omdat ze bang zijn dat ibuprofen de klachten verergert, omdat dit in een uitzending van NPO1 werd besproken. Dat leidt tot nog meer onrust, maar dat is bijna onvermijdelijk in deze tijd.” Patiënten krijgen in de Pharmium Apotheken maximaal één doosje mee, maar daar hebben ze volgens De Jong wel begrip voor. “We vertellen patiënten dat er genoeg voorraden zijn en dat we morgen een nieuwe levering krijgen.”

Over de beschikbaarheid van paracetamol maakt De Jong zich weinig zorgen, maar over andere geneesmiddelen is hij meer bezorgd. “Maar apothekers weten inmiddels al jaren wat ze moeten doen bij tekorten, dat gaan we oplossen.”

Dubbele mankracht

Pharmium Apothekers heeft de logistieke processen gebundeld in een groot pand op een industrieterrein in Drachten, dat in de afgelopen dagen in allerijl is aangepast om medewerkers te beschermen. “Onze zes bezorgers zijn compleet afgeschermd en hebben een eigen koffiekamer en toilet. Ze mogen de rest van het pand niet betreden.”

Binnen zitten de vier apothekersassistenten van de helpdesk, die de vele vragen van patiënten beantwoorden aan de telefoon en per mail. Alle tafels zijn dit weekend op veilige afstand van uit elkaar geplaatst. Volgens De Jong moeten apotheken het de komende weken vooral hebben van het telefonisch contact met patiënten. “We zijn de mankracht voor onze helpdesk daarom aan het verdubbelen.”

Apothekers, bezorgers, apothekersassistenten en ondersteunend personeel; de medewerkers van Pharmium zetten alles op alles om patiënten te helpen, aldus De Jong. “We weten wat ons te doen staat in deze crisis. Het gaat erom de sfeer en de motivatie goed te houden in de apotheekteams. Dat is nu het belangrijkste.”  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Document acties

Back to top