Veel online contact met apotheek tijdens coronacrisis
Van de respondenten had 45% tijdens de coronapandemie - de maanden maart, april en mei – één keer of vaker contact met een apotheek, voor zichzelf of voor een gezinslid. 40% van deze groep had contact via de telefoon, een derde vroeg online herhaalmedicatie aan. Ongeveer 20% liet geneesmiddelen bezorgen, en 20% ging daarvoor naar een kluisje.
Weinig respondenten zochten online contact met de apotheek voor advies over medicatie of stelden online een vraag, ook werd nauwelijks gebruikgemaakt van beeldbellen. Bijna iedereen die wel gebruik heeft gemaakt van één of meer vormen van online contact met de apotheek zou dat in de toekomst graag op dezelfde manier doen.
Van de respondenten had 38% tijdens de pandemie één keer of vaker contact met een huisartsenpraktijk, voor zichzelf of voor een gezinslid. Veruit de meesten hadden contact via de telefoon (85%), ongeveer 25% maakte gebruik van het online aanvragen van herhaalrecepten.
Ook werd gebruikgemaakt van het online afspraken maken (16%), het e-consult (17%), foto’s versturen naar de zorgverlener (12%) en eigen medische gegevens inzien (17%).
Beeldbellen
Opvallend is, volgens het Nivel, dat slechts 2% gebruik heeft gemaakt van beeldbellen, terwijl in de enquête die in dezelfde periode is afgenomen bij huisartsenpraktijken 72% zegt gebruik te maken van beeldbellen.
Verder blijkt dat bijna alle respondenten (98%) beschikken over een computer, telefoon of tablet met internet. 81% zocht weleens zelfstandig informatie over gezondheid op het internet, 96% gebruikte weleens e-mail en 87% een app. Verder is 79% in staat zelf een app te installeren.
Van de 1500 deelnemers aan de peiling hebben 889 de vragenlijst ingevuld, een respons van 59%.