Etos en thuisapotheek betreden samen de apotheekmarkt
Inmiddels is een pilot gestart in Haarlem en Overveen, waar klanten zich de komende vier maanden bij zeven Etos-winkels kunnen aanmelden.Iedereen die gebruik wil maken van de Etos+-app wordt automatisch klant bij Thuisapotheek en krijgt via deze landelijke verzendapotheek per telefoon advies over de geneesmiddelen.
Bij een nieuw recept of een herhaalrecept kiest de klant via de app voor thuisbezorging van de medicatie, afhalen in een Etos-winkel of uit een kluisje met een persoonlijke code. Op vertoon van een rijbewijs of paspoort en een barcode in de app krijgt de klant de medicatie mee. Vijf winkels hebben een aparte medicijnbalie, twee zijn voorzien van kluisjes.
Met de nieuwe medicijnservice zegt Etos in te spelen op de veranderende behoefte van consumenten die, zo blijkt uit eigen onderzoek, meer “gemak, snelheid en anonimiteit” willen bij het ophalen of ontvangen van geneesmiddelen.
Comeback
Het is niet de eerste keer dat Etos zich begeeft op de markt voor receptgeneesmiddelen: in 2004 opende de drogisterijketen, onder de naam Etos Pharma, in Amersfoort en Den Bosch meerdere eigen drogisterij-apotheken en servicepunten. Het doel was de apotheekservice landelijk uit te rollen, maar het werd geen succes. Etos moest haar activiteiten op de apotheekmarkt na vier jaar stoppen.
Is dit de comeback van Etos Pharma? “Onze medicijnservice is toen inderdaad niet aangeslagen, maar het zijn nu andere tijden. Wij zijn nieuwsgierig of er voldoende klanten geïnteresseerd zijn in de Etos+-app”, aldus een woordvoerder van Etos.
Ook Thuisapotheek verwacht dat de behoefte van patiënten is veranderd, vertelt apotheker Hans Smit: “Online bestellen en thuis een pakketje laten afleveren, dat is heel normaal geworden. Ook groeit het gebruik van e-health.” Smit is samen met groothandel Pluripharm eigenaar van Thuisapotheek.
Privacy
Thuisapotheek levert farmaceutische zorg via de telefoon: eerste uitgifte, medicatieverficatie bij de intake en een persoonlijk advies. Daarmee speelt de apotheek, volgens Smit, in op meer gemak en privacy. “Via de app kiezen klanten een handig tijdstip waarop wij ze, in alle privacy, kunnen bellen voor bijvoorbeeld een eerste uitgifte.” Het Etos-personeel weet niets over de inhoud van de pakketjes met medicatie en moet bij vragen altijd verwijzen naar medewerkers van Thuisapotheek.
Bij de lancering van de Etos-medicijnservice vijftien jaar geleden was er veel commotie onder apothekers. Smit laat zich daar niet door afschrikken. “Apothekers die vragen hebben over onze samenwerking met Etos mogen mij bellen.”