Kuipers: verzekeraars bepalen zelf of ze in fastfood beleggen
Eerder dit jaar berichtten het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant dat zorgverzekeraars Zilveren Kruis, Achmea, VGZ en Menzis voor miljoenen euro’s investeren in fastfoodketens. Het blijkt in totaal om zo’n 8 miljoen euro te gaan. Dit leidde tot vragen aan de minister van Kamerleden Kuik en Van den Berg van het CDA en Bikker van de ChristenUnie.
Kuipers benadrukt dat zorgverzekeraars private partijen zijn, maar dat hij hen wel om een toelichting heeft gevraagd. De vier genoemde verzekeraars hebben hem vervolgens verzekerd dat maatschappelijk verantwoord beleggen bij hen voorop staat en dat als fastfoodketens hier aan voldoen, ze niet van beleggingen worden uitgesloten.
Toch hebben sommige verzekeraars na de publicatie in de noordelijke kranten volgens eigen zeggen hun beleggingsbeleid tegen bet licht gehouden, waarna Menzis besloot niet langer geld te investeren in fastfood. McDonalds zou volgens Menzis toezeggingen hebben gedaan over gezondere keuzes in kindermenu’s, voedingsinformatie op verpakkingen en verantwoorde marketing.
Gezonde producten
De andere zorgverzekeraars kiezen er volgens Kuipers voor om hun beleggingen aan te grijpen met fastfoodketens te gaan praten over het ontwikkelen van gezonde producten en de toegankelijkheid en betaalbaarheid van gezond voedsel. De Kamerleden Kuik, Van den Berg en Bikker noemen dit soort argumenten onzinnig en vinden dat ze niet opwegen tegen het feit dat hun investeringen een heel verkeerd signaal afgeven.
Preventieakkoord
De minister is het daar niet mee eens en zegt het belangrijk te vinden dat zorgverzekeraars zich op verschillende manieren inzetten om de doelen te bereiken uit het preventieakkoord, dat ze mede hebben ondertekend. “Ik ben voortdurend met zorgverzekeraars in gesprek over allerlei facetten van preventie. Zij denken hierin goed mee en zijn zelf ook op zoek naar mogelijkheden om binnen de kaders van de regelgeving meer te kunnen investeren in preventieve zorg”, aldus Kuipers.