Grotere rol zorgverleners nodig bij digitale innovaties
In de gezondheidszorg wordt veel verwacht van nieuwe digitale hulpmiddelen, maar volgens het Rathenau Instituut is de smalle focus op technologie onvoldoende om de grote knelpunten aan te pakken.
In het rapport Voorbij de zorg-app heeft het Rathenau Instituut onderzocht hoe de effectiviteit van digitale innovaties is te verhogen, en wat daarbij de rollen zijn van zorgverleners. Het instituut analyseerde twee recente innovaties: de Feelee, een app die jongeren in de forensische jeugdzorg helpt om hun emoties te reguleren, en The Box, een thuismonitoringssysteem voor patiënten die zijn behandeld na een hartinfart.
Wensen
Op basis van de twee casestudies concludeert het onderzoeksinstituut dat het eerder betrekken van zorgverleners bij de ontwikkelfase ervoor zorgt dat de innovatie goed aansluit bij de wensen, verwachtingen en routines van patiënten en zorgverleners.
Ook kunnen zorgverleners meehelpen met nadenken over vragen als: welke ondersteuning is noodzakelijk, hoe worden de taken verdeeld en wie heeft welke verantwoordelijkheden.
Financiering
Verder benadrukken de onderzoekers dat ook sociale, economische en juridische factoren belangrijk zijn bij het ontwikkelen van digitale zorginnovaties. Is er bijvoorbeeld een partij die voor lange tijd wil betalen voor gebruik van de innovatie? Ook moeten ontwikkelaars kijken naar het zorgsysteem als geheel, want een innovatie die de werkdruk verlaagt bij de ene groep zorgverleners, kan leiden tot een hogere werkdruk bij andere zorgverleners.
Een ander aandachtspunt is, volgens het Rathenau Instituut, de opschaling van lokale naar landelijke toepassing van zorginnovaties. Dat komt onder meer door de grote verschillen tussen zorginstellingen, en door de complexe manier waarop de zorg wordt gefinancierd en aangestuurd in Nederland.