Veel patiënten somber over toekomst van hun zorg
Patiënten vragen zich af of er door de personeelstekorten in de toekomst nog wel voldoende zorg beschikbaar is in de buurt. Ook zijn patiënten bezorgd of ze door de steeds maar stijgende kosten de zorg nog wel kunnen betalen. 70% van de patiënten uit het onderzoek denkt dat de zorg in Nederland over tien jaar (veel) slechter is dan nu, concludeert Patiëntenfederatie Nederland.
Over de kwaliteit van de zorg op dit moment is een groot deel van de patiënten nog wel tevreden, met een score van 7,3 gemiddeld. 53% van de respondenten geeft de zorg een 8 of hoger en 11% geeft een onvoldoende. 94% stelt dat de zorg die zij in de afgelopen twee jaar kregen meestal of altijd van goede kwaliteit was. 90% van de patiënten kon voor hun zorg de afgelopen twee jaar meestal of altijd makkelijk terecht.
Digitale zorg
84% van de ondervraagden heeft de afgelopen twee jaar ervaring opgedaan met digitale zorg, maar veel digitale mogelijkheden blijven volgens de Patiëntenfederatie nog onbenut. Van de respondenten heeft 78% in de afgelopen twee jaar medische gegevens ingezien via een online portaal, 57% maakte online een afspraak met een zorgverlener, en 42% had digitaal contact met een zorgverlener via beeldbellen of e-consult. Het monitoren van gezondheidsgegevens op afstand gebeurde bij 28% van de patiënten.
Samen beslissen
37% van de respondenten werd de afgelopen twee jaar niet of nauwelijks betrokken bij de zorg die zij kregen, terwijl ongeveer de helft daar wel behoefte aan had. Ze ervaarden onvoldoende uitleg over gemaakte keuzes in hun behandeling of te weinig inspraak, concludeert Patiëntenfederatie Nederland, die benadrukt dat de zorg passender wordt als je patiënten betrekt en laat meebeslissen.