Frequente gebruiker spoedpost komt vaak vanwege angstklachten
Hoewel het om een kleine groep patiënten gaat, kan de impact op de huisartsenspoedpost groot zijn vanwege de hoge frequentie van de contacten, aldus Nivel. Het verschilt per post welke zorg zij inzetten om deze groep zo goed mogelijk te helpen. Sommige posten hebben een nauwe samenwerking met de geestelijke gezondheidszorg (ggz), andere hebben een praktijkondersteuner ggz als achterwacht om de patiënt terug te bellen.
Vervolgonderzoek zal inzicht moeten geven in het effect van de zorgdruk van dit soort maatregelen op huisartsenspoedposten, aldus het Nivel, dat voor dit onderzoek zorggegevens uit 2022 heeft gebruikt van 28 huisartsendienstenstructuren.
Vergroten druk
Frequente gebruikers zijn patiënten die vaker dan twintig keer per jaar contact hebben met de huisartsenspoedpost. Hoewel in 2022 slechts zes op tienduizend patiënten van de spoedpost een frequente gebruiker was, waren zij toch verantwoordelijk voor 2% van alle contacten. Hiermee kunnen zij, volgens het onderzoeksbureau, een rol hebben in het vergroten van de druk op de zorg via deze huisartsenposten.
Belasting triagist
De urgentie die wordt toegekend tijdens de triage is voor frequente gebruikers in de helft van de gevallen laag; dit is vaker dan bij de niet-frequente gebruikers van de huisartsenpost. Bij deze groep geldt dat een derde van de contacten een lage urgentie had.
Van de frequente gebruikers wordt driekwart direct geholpen door de triagist. Hierdoor is de belasting op de fysieke zorg misschien niet zo groot, maar de druk op de triagist des te meer, aldus het Nivel.