Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Risicocommunicatie voor zorgverleners voortaan via e-mail

PW 39 - 26-09-2024
Recall-berichten en Direct Healthcare Professional Communicatie (DHPC) worden vanaf 1 oktober digitaal verstuurd. Apothekers en andere zorgverleners van wie een e-mailadres bekend is, krijgen deze zogenoemde risicocommunicatie dan per mail, anderen blijven de berichten per post ontvangen in de bekende oranje-handenvelop (Recall) en witte handen-envelop (DHCP).
Risicocommunicatie voor zorgverleners voortaan via e-mail

Het digitaal ontvangen van de risicocommunicatie was volgens de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) al enige tijd de wens van veel zorgverleners. “Het is niet meer van deze tijd om informatie die je snel bij de ontvanger wilt krijgen, per brief te versturen”, zegt IGJ-inspecteur Niels Speksnijder. “De opvallende oranje-handenveloppen waren lange tijd een beproefde methode, maar nu stonden alle seinen op groen bij de betrokken partijen (naast de inspectie, het CBG, Bogin en de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen) om over te gaan op digitale post.”

Om ook deze specifieke e-mails te laten opvallen en te voorkomen dat ze door de ontvanger direct als ongewenst worden gedeletet, is handelsvergunninghouders – verantwoordelijk voor de recall-berichten – gevraagd een duidelijk afzenderadres te gebruiken, zoals recall@ gevolgd door de naam van het bedrijf. Speksnijder: “Ook zal de oranje hand voor de herkenbaarheid in alle mails worden gehandhaafd.” In de digitaal verstuurde DHPC-berichten gaat het dan om de witte hand.

Relevantie

In de mail komt ook een linkje naar een speciale pagina op de IGJ-website waar vanaf oktober alle terugroepacties worden gepubliceerd. “Zo kan een apotheker verifiëren of de recall echt is”, stelt Speksnijder. Volgens hem gaat het jaarlijks om zo’n vijftien tot dertig terugroepacties. “Maar ze zijn lang niet allemaal relevant voor openbaar apothekers. Soms worden alleen groothandelaren geïnformeerd, of bepaalde ziekenhuisapotheken.”

Voordat een recall-bericht wordt verzonden, worden inhoud, doelgroepen en wijze van verspreiding afgestemd met de IGJ en/of het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG).

Het is nu aan de handelsvergunninghouders om ervoor te zorgen dat zij e-mailadressen hebben van alle zorgpartijen die ze moeten bereiken. Apothekers die denken dat hun mailadres nog niet bekend is, kunnen dat doorgeven aan de VIG, die deze operatie coördineert.

Speksnijder: “Fabrikanten moeten uiterlijk acht weken na een recall aan ons rapporteren hoeveel partijen ze hadden moeten bereiken en hoeveel ze er hebben bereikt. Op basis daarvan kunnen we zien hoe het er met de digitale communicatie voorstaat.”

Kwaliteitsdefecten

Een kwaliteitsdefect van een geneesmiddel dat in de handel is, kan tot ernstige schade bij patiënten leiden, aldus de IGJ. Wie een (geregistreerd of niet-geregistreerd) geneesmiddel in Nederland in de handel brengt, is daarom verplicht kwaliteitsdefecten te melden.

De betrokken firma (meestal de handelsvergunninghouder) kan een melding doen bij het Meldpunt geneesmiddelentekorten en -defecten. Deze melding komt vervolgens binnen bij de IGJ en het CBG. Een IGJ-inspecteur beoordeelt direct het risico voor de volksgezondheid en geeft de firma binnen maximaal vijf dagen een eerste terugkoppeling. Ook apotheken en groothandels kunnen overigens een melding doen als zij een kwaliteitsdefect vermoeden.

Als sprake is van een ernstig risico moet een geneesmiddel met spoed uit de markt worden gehaald. Afhankelijk van het risico kan de recall plaatsvinden op patiëntniveau, apotheekniveau en groothandelsniveau.

Document acties

gearchiveerd onder: zorgverleners, risicocommunicatie
Back to top