Zorgverlener vaak sceptisch over complementaire zorg kankerpatiënt
Meer dan de helft van de kankerpatiënten maakt naast hun reguliere behandeling gebruik van complementaire zorg, stelt Nivel. En zowel patiënten als zorgverleners geven aan behoefte te hebben aan betrouwbare en toegankelijke informatie over complementaire zorg. Volgens de onderzoekers bevordert het openlijk en routinematig bespreken van complementaire zorg tijdens een consult, zodat de patiënt een weloverwogen beslissing kan nemen, veilige en op maat gemaakte oncologische zorg.
Doel van complementaire zorg is de kwaliteit van leven te verbeteren; het vervangt dus niet de reguliere zorg, maar ondersteunt en vult deze aan. Gebrek aan communicatie hierover kan risico’s opleveren, stelt Nivel, vooral als het de reguliere behandeling beïnvloedt. Sommige patiënten zullen hierdoor helemaal geen informatie krijgen over complementaire zorg.
Belemmeringen
Het Nivel deed daarom onderzoek naar de communicatie door patiënt en zorgverlener over complementaire zorg, welke belemmeringen er zijn om hierover met elkaar in gesprek te gaan en hoe deze weggenomen kunnen worden.
Uit het onderzoek van Nivel blijkt dat in 44% van de gesprekken tijdens oncologische consulten complementaire zorg werd genoemd. Vooral de patiënten brachten het dan ter sprake (62% van de gevallen). Ze hadden vaak vragen over leefstijlinterventies zoals voeding of beweging. Zorgverleners reageerden vooral op directe vragen, maar gingen niet in op bredere aspecten zoals veiligheid of effectiviteit.