Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

‘Medicatiefouten door slechte beschikbaarheid patiëntgegevens’

20-03-2025
Medisch specialisten lopen dagelijks vast in ICT-systemen die niet goed met elkaar communiceren. Ook is de beschikbaarheid van patiëntgegevens nog niet goed geregeld, waardoor de patiëntveiligheid in gevaar is. Dat blijkt uit een enquête van de Federatie Medisch Specialisten waaraan 1116 medisch specialisten meededen.
 ‘Medicatiefouten door slechte beschikbaarheid patiëntgegevens’

De slechte beschikbaarheid van patiëntgegevens leidt tot medicatiefouten en onnodige herhaling van diagnostiek en behandelingen. Ook blijken de gegevens in de praktijk vaak onvolledig als patiënten van de ene zorginstelling naar de ander moeten, concludeert de Federatie Medisch Specialisten (FMS), die de resultaten van de enquête gisteren heeft aangeboden aan minister Fleur Agema van VWS.

Bijna alle medische specialisten (95%) ervaren hinder van de gebrekkige beschikbaarheid van patiëntgegevens, en 48% zelfs dagelijks. Vooral patiëntgegevens van zorgverleners buiten het eigen ziekenhuis zijn moeilijk beschikbaar. Volgens de onderzoekers loopt meer dan de helft hier tegenaan bij andere ziekenhuizen, met huisartsen, vvt-instellingen en de ggz. Samenwerking kost hierdoor veel meer tijd en veroorzaakt frustratie.

Frustratie

Van de respondenten geeft 97% aan het gevoel te hebben dat de problemen rondom de beschikbaarheid van patiëntgegevens de veiligheid van patiënten onder druk zet. Enkele voorbeelden die de specialisten noemen: "een patiënt kreeg opnieuw medicatie voorgeschreven die eerder was gestopt vanwege ernstige bijwerkingen" en "het operatierisico werd te laag ingeschat, omdat een eerder doorgemaakt delier en een slechte reactie op antipsychotica niet bekend waren".

Naast onnodige risico’s voor patiënten zorgt het ontbreken van patiëntgegevens voor onder meer inefficiënte besteding van tijd (95%), onnodige administratie (89%), onnodige zorgkosten (66%), minder werkplezier (65%) en frustratie bij patiënten (70%).

ICT-leveranciers

Volgens 79% van de respondenten zijn de huidige patiëntgegevens die via andere zorgverleners zijn ontvangen, niet op een gebruiksvriendelijke manier inzichtelijk. Hierdoor voelt het huidige systeem niet als één elektronisch patiëntendossier (epd).

Medisch specialisten moeten gegevens via allerlei omwegen opvragen, wat veel tijd kost, aldus de federatie, die benadrukt dat het erkennen van het probleem door het kabinet niet genoeg is.

Wachten tot ICT-leveranciers het oplossen, is volgens de FMS ook geen optie “want dat doen ze niet”. De medische specialisten zeggen de minister nodig te hebben, die vanuit haar positie moet afdwingen dat systemen met elkaar kunnen praten. Vervolgens moeten alle partijen, overheid, ziekenhuizen en ICT-leveranciers, verantwoordelijkheid nemen.

De federatie geeft naar eigen zeggen oplossingen voor het probleem met een tienpuntenplan voor gebruiksvriendelijke systemen die met elkaar kunnen communiceren.

Document acties

Back to top