Nieuwsoverzicht

MS-patiënten bezoeken vaker huisarts en gebruiken meer medicijnen

Algemeen nieuws
1 juni 2026

Patiënten met multiple sclerose (MS) bezoeken gemiddeld vijf keer per jaar de huisarts, dat is anderhalf keer zo vaak als de gemiddelde patiënt. Vooral voor klachten die passen bij infecties, zoals griep of een blaasontsteking, gaan zij twee keer zo vaak naar de huisarts. Ook gebruiken MS-patiënten meer medicijnen. Dat blijkt uit onderzoek van het Nivel en het MS Centrum Amsterdam.

 

Medicijnen

Naast de geneesmiddelen die de ziekte zelf remmen, krijgen MS-patiënten ook anderhalf keer zo veel als gemiddeld andere geneesmiddelen voorgeschreven. Het gaat bijvoorbeeld om antibiotica, vitamines, maagzuurremmers, bloeddrukverlagers en laxeermiddelen.

Volgens de onderzoekers heeft één op de vier patiënten met MS te maken met polyfarmacie; het gebruik van vijf of meer medicijnen tegelijk. In de algemene bevolking is dit ongeveer één op de zes. 

Polyfarmacie komt vooral voor bij ouderen, vrouwen, patiënten met meer bijkomende aandoeningen naast MS, bijvoorbeeld diabetes of hartproblemen, en bij patiënten met een lagere sociaaleconomische status. 

MS-patiënten met polyfarmacie hebben een verhoogd risico om eerder te overlijden in de daaropvolgende jaren. De toename van dit risico door polyfarmacie is vergelijkbaar met die in de algemene bevolking.

Persoonlijke situatie

Volgens het Nivel is het essentieel dat patiënten met MS samen met hun arts kritisch kijken naar hun geneesmiddelengebruik. Niet alle medicijnen zijn altijd (langdurig) nodig, en onnodig gebruik kan risico’s geven, zoals bijwerkingen of interacties met andere middelen. Door het geneesmiddelgebruik goed af te stemmen op de persoonlijke situatie, kan de zorg veiliger en effectiever worden, aldus het Nivel.

 

 

 

 

Clustermanager / Beherend Apotheker

Bekijk vacture 32 tot 40 uur per week / Zierikzee (Schouwen-Duiveland)

Apotheker

Bekijk vacture 40 uur per week / Bonaire