Talent zoeken en zelf opleiden
Apotheekmedewerkers met ambitie als oplossing voor personeelstekort.
Een goede apotheekmedewerker is zijn gewicht in goud waard, als je die goed inzet in de apotheek. Dat is de overtuiging van apotheker Kees Scheffers, die als apotheker (zzp’er) ervaring heeft met het werven van apotheekmedewerkers voor diverse apotheken. “Overal waar ik heb gewerkt de afgelopen periode, in onder meer de regio’s Zoetermeer, Arnhem, Dordrecht en Eindhoven, is het bijna onmogelijk een apothekersassistent te vinden.”
Scheffers begint zijn zoektocht met een vacature voor een apothekersassistent, maar dan krijgt hij meestal maar enkele reacties van vaak ongeschikte kandidaten. Vervolgens plaatst hij een advertentie in een lokale krant voor een apotheekmedewerker met opleidingsniveau vmbo-t of havo, met daarbij het aanbod om – bij wederzijds welbevinden – op kosten van de apotheek een verkorte opleiding BBL van twee jaar te volgen. “Hiermee kan ik een andere groep geïnteresseerden aantrekken, zij-instromers die ambities hebben om verder te groeien in de apotheek.”
Soms komen er wel dertig reacties binnen, veelal van kandidaten tussen de 30 en 40 jaar met werkervaring in bijvoorbeeld horeca, thuiszorg of ICT. Na drie tot zes maanden beoordeelt Scheffers of de nieuwe medewerker goed genoeg functioneert om te kunnen starten met een BBL, of dat hij het dienstverband moet beëindigen.
Schoonmaakster
Het voordeel van zelf opleiden is, volgens Scheffers, dat de apotheker kan bepalen hoe een medewerker zich ontwikkelt tot apothekersassistent, en waar de accenten liggen in het leerproces. “Van assistenten die hebben gewerkt in andere apotheken, moet ik maar afwachten hoe ze zijn opgeleid. Door zelf te werven kan ik de beste kandidaten in huis halen.”
Als voorbeeld noemt hij een 30-jarige schoonmaakster uit Bosnië. “Ze heeft in dat land vwo gedaan en begrijpt heel snel hoe alles functioneert in de apotheek. Twee dagen per week volgt ze nu de BBL-opleiding.”
Ook medewerkers met een horeca-achtergrond, die bijvoorbeeld hebben gewerkt in een goed restaurant, blijken voor de apotheek van toegevoegde waarde door hun servicegerichte instelling, is de ervaring van Scheffers. “Het is mooi om te zien hoe zij patiënten in de apotheek begroeten. Daar kan de rest van het team weer van leren.”