Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

‘We blijven investeren in zelfzorg’

Klanten komen regelmatig voor deskundig advies over producten.

PW16 - 17-04-2020 | door Edwin Bos
Het winnen van de derde prijs in het mystery guest-onderzoek betekent voor apotheker Antje Peters-Veluthamaningal een beloning voor ruim een jaar hard werken met het team aan het verbeteren van zelfzorgadvies. “Op initiatief van de assistenten zijn we gaan oefenen aan de balie.”
‘We blijven investeren in zelfzorg’

Dat het bespreken van veel zelfzorgcasussen ook echt een prijs kan opleveren, is voor de assistenten van Apotheek De Vuursteen in Groningen een bijzondere ervaring, vertelt beherend apotheker Antje Peters-Veluthamaningal. “En een mooie opsteker, zeker tijdens deze moeilijke crisis. Ook bevestigt deze prijs voor ons dat het belangrijk is te kiezen voor kwaliteit én een goede werksfeer.”

Door te investeren in zelfzorgadvies is Apotheek de Vuursteen in de top 3 geëindigd van het mystery guest-onderzoek 2019 van onderzoeksbureau AMP. In de afgelopen jaren zakte de apotheek steeds verder omlaag op deze ranglijst, dus daar moest iets aan gebeuren, vertelt Peters-Veluthamaningal. “We hebben het met elkaar besproken en het team heeft aangegeven zelfzorgadvies te willen gaan oefenen.”

Het werkoverleg staat sinds begin vorig jaar in het teken van zelfzorg. Voor elk overleg bereidt een apotheker of assistent een zelfzorgstandaard voor en bedenkt casuïstiek, die het team oefent en evalueert. Daarnaast is er in de apotheek altijd ruimte om elkaar feedback te geven. “Geeft een collega een goed zelfzorgadvies aan een klant, dan koppel je dat direct terug. En zie je een verbeterpunt, dan zeg je dat ook. Zo houden we elkaar scherp.”

HOOGTEPUNT

Apotheken die hebben deelgenomen aan het AMP-onderzoek moesten zes farmaceutische casussen oplossen. Zes keer is een mystery guest langsgekomen met een zorgvraag, wat gedurende het jaar wel stress gaf binnen het apotheekteam. Als een klant een vraag stelde, gonsde het daarna in de apotheek ‘dit was de mystery guest!’. “Daarom hebben we besloten niet verder te gaan met dit onderzoek. We zijn gestopt op ons hoogtepunt.”

Maar het oefenen van casussen gaat door, want investeren in zelfzorg blijft belangrijk in Apotheek De Vuursteen. “We zien regelmatig klanten die bij de drogist kopen en daarna bij ons komen voor zelfzorgadvies. Daar is dus echt behoefte aan. Dat vind ik positief, en door gedegen advies te geven neem ik aan dat ze de volgende keer wel direct naar de apotheek komen.”

Document acties

Back to top