App helpt patiënt met inname
Apotheker volgt medicatie-gebruik van patiënt thuis.
Foto Gijs van Ouwerkerk
Van niets naar tien verschillende geneesmiddelen op één dag. Zie dan maar eens het juiste pilletje op het juiste tijdstip in te nemen. Het is een probleem waarmee veel patiënten met multipel myeloom (beenmergkanker) worstelen, vertelt apotheker en onderzoeker Job Eijsink, werkzaam in het Isala Ziekenhuis in Zwolle. “We moeten deze patiënten in de thuisomgeving helpen met hun medicatie, want wat betreft innameschema’s is dit een van de meest ingewikkelde ziektebeelden.”
Samen met een internist-hematoloog en een regieverpleegkundige heeft Eijsink een e-coach ontwikkeld, die zich momenteel in een pilotfase bevindt. Twintig patiënten gebruiken de MM-app thuis, op een iPad van het ziekenhuis, waarbij patiënten innamemomenten registreren en klachten worden gemonitord. Vervolgens zien de zorgverleners wat en hoeveel iemand heeft ingenomen. “Dat kan van pas komen als een patiënt bijwerkingen heeft. Ook meten we op die manier de therapietrouw.”
Verder geven patiënten in de app aan wat ze willen bespreken in het spreekuur, en patiënt en behandelaar kunnen elkaar direct berichten sturen. Bij problemen verschijnt een rode vlag, dan kunnen behandelaars beeldbellen of de patiënt komt naar het ziekenhuis.
VALUE BASED
Doel van de MM-app is het ondersteunen van patiënten, zodat ze zelf meer regie houden. “Het is daarom essentieel te onderzoeken hoe patiënten het gebruik ervaren”, benadrukt Eijsink, die promoveert op het value based healthcare-traject dat is gekoppeld aan deze app. “We spreken regelmatig met patiënten om de app beter te laten aansluiten op hun behoefte.”
Als blijkt dat de pilotstudie goede resultaten laat zien – voor patiënten en zorgverleners – start Eijsink eind dit jaar met een randomized controlled trial, waarbij de app bij de ene groep patiënten wel wordt ingezet en bij de andere groep niet. “Blijkt dat er meerwaarde is voor patiënten, dan moeten we deze vorm van eHealth implementeren in de reguliere zorg. Dat is de kern van value based healthcare.”