Fysio biedt helpende hand
Allemaal verlenen we zorg aan veel kwetsbare patiënten.
Foto Pedro Sluiter
“Eén van de fysiotherapeuten uit het gezondheidscentrum appte mij of we hun hulp konden gebruiken”, vertelt openbaar apotheker Ruud Timmerman uit Heerde. “Zij mochten geen patiënten meer zien en wij konden wel extra bezorgers gebruiken.” Daarop vroeg hij de fysiotherapeut om een schema met beschikbaarheid van zijn mensen.
Via een assistent regelde Timmerman twee extra bezorgauto’s. De fysiotherapeut liet ondertussen foldertjes drukken met beweeginformatie voor patiënten thuis voor bij de zakjes met medicatie. “We werken al jaren samen in hetzelfde gezondheidscentrum; zo was de extra bezorgservice in een mum van tijd geregeld.”
De apothekers en fysiotherapeuten constateerden al snel dat hun patiëntpopulaties grotendeels overeenkomen. “Allemaal verlenen we zorg aan veel kwetsbare patiënten. De ouderen die last hebben van hun rug, zijn vaak dezelfde als onze polyfarmaciepatiënten. Dit hadden we ons nooit zo sterk gerealiseerd.”
EXTRA SERVICE
Juist door die overlap kenden de fysiotherapeuten goed hun weg bij de mensen thuis. Timmerman: “Ze wisten bij wie ze konden aanbellen of juist even achterom moesten lopen, omdat ze voor hun behandelingen ook vaak aan huis komen. Patiënten herkenden de bezorgauto van de apotheek én de fysiotherapeut die in zijn praktijkkleding uitstapte. Het liep allemaal verrassend vloeiend.”
Ondanks de constructieve samenwerking en positieve reacties ziet Timmerman zijn patiënten toch liever aan de balie. “Patiënten zagen de bezorging en kluis als extra service, maar hierdoor ontbreekt een moment waarop ik ze persoonlijk kan vragen of alles goed gaat. Dat hoort mijns inziens echt bij patiëntenzorg. Daarom gaan we experimenteren met beeldbellen.”
Mocht een tweede coronagolf zich aandienen, dan is het apotheekteam daarop voorbereid. “We weten nu dat we dit aankunnen. Al dan niet met hulp van anderen. Deze samenwerking heeft ons gezondheidscentrum in Heerde echt op de kaart gezet.”