Het verhaal achter de patiënt
Florus Krijgsman heeft oog voor eenzame patiënten
Bij binnenkomst van het gezondheidscentrum Zorgplein Zuid in Nieuwegein waar Apotheek Vreeswijk is gevestigd, waan je je in een buurthuis. Links staan schappen met allerlei boeken, rechts bevindt zich een koffiebar. De perfecte entourage voor het project ‘Positieve gezondheid’, dat Florus Krijgsman met huisartsen en fysiotherapeuten van Zorgplein Zuid doet.
“Sinds september 2019 zijn we hiermee begonnen. We hebben afgesproken dat de huisartsen minstens één keer per week en de apotheek minstens één keer per maand ‘welzijn op recept’ aanbieden: een doorverwijzing naar een welzijnscoach van de gemeente. Met het apotheekteam heb ik een training over ‘Positieve gezondheid’ gevolgd. We zoeken het verhaal achter de patiënt. Veel mensen zijn eenzaam, mede door de leegloop van kerken. Ik ontmoette een vrouw die al twee weken niemand gesproken had. Die kreeg het advies van de welzijnscoach: ga eens naar de buurtlunch. In ons gezondheidscentrum kunnen mensen elke dinsdag lunchen voor € 2,50. De belangstelling hiervoor is groot.”
Een bezoek aan de welzijnscoach kan een enorme opkikker zijn voor mensen, zegt Krijgsman. “Soms heeft iemand gewoon een zetje nodig. Een man die vroeger kok was, maar al maanden maaltijdsalades kocht omdat hij zich te ellendig voelde om zelf de keuken in te gaan, is door een welzijnscoach overgehaald toch weer zelf te gaan koken. Inmiddels kookt hij ook voor zijn buren en haalt daar veel voldoening uit.”
Pot geld
Aanjager van het project rond ‘Positieve gezondheid’ was één van de huisartsen van Zorgplein Zuid, die al jaren samenwerkte met welzijnscoaches van de gemeente Nieuwegein. “Deze gemeente is erg actief rond welzijn”, zegt Krijgsman. “Huisartsen krijgen voor elk consult waarin ze ‘welzijn op recept’ aanbieden een vergoeding van de gemeente.”
De apotheek krijgt geen financiële vergoeding vanuit de gemeente. Maar het goede contact met de klanten weegt daar ruimschoots tegenop, vindt Krijgsman. “Als je jezelf inleeft in de patiënt, creëer je vanzelf klantenbinding. Een vrouw die na het overlijden van haar man verhuisde naar een andere wijk in Nieuwegein, komt nog steeds in onze apotheek, hoewel wij nu niet meer de dichtstbijzijnde apotheek zijn. Ze was erg tevreden over onze medische zorg rond de ziekte van haar man.”