Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

In het oog van de storm

Coronacrisis: face-to-face-contact bij medicatie-verificatie wordt vermeden.

PW15 - 10-04-2020 | door Frans van den Houdt
In het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis kregen ze eind februari de eerste coronapatiënt binnen en sindsdien is het werk in de ziekenhuisapotheek onderhevig aan dagelijkse veranderingen. “Het komt aan op veel teamwork.”
In het oog van de storm

De adrenaline stroomt iedere dag krachtiger dan ooit door haar lijf sinds eind februari de eerste coronapatiënt werd opgenomen in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) in Tilburg, verzekert ziekenhuisapotheker Tessa Leenders. “Alles verandert continu. Het behandelprotocol ziet er iedere dag weer anders uit. Wat je ’s ochtends bedenkt, is ’s middags alweer achterhaald. Je handelt minder op evidence dan normaal, waardoor er vaak veel verschillende inzichten zijn. Juist dan is er behoefte aan eenduidigheid. Vandaar dat we snel hebben meegewerkt aan een ETZ-behandelrichtlijn.”

Leenders ging zo op in de hectiek van de dag dat ze twee dagen vergat te eten. “We hebben afgesproken dat we goed op elkaar letten, want je wilt wel dat iedereen op de been blijft.”

TEAMWORK

Oké, het gaat beginnen, luidde volgens Leenders de nuchtere constatering van het personeel toen het ETZ als eerste ziekenhuis in Nederland een coronapatiënt opnam.

Ze herinnert zich dat assistenten die de medicatieverificatie doen op de spoedeisende hulp aanvankelijk veel vragen en angsten hadden. “We hebben ze allemaal bij elkaar geroepen en  zo goed mogelijk ingelicht over de maatregelen die we gingen nemen.” Zo is besloten het face to face-contact bij de medicatieverificatie zoveel mogelijk te vermijden en de patiënt, zodra die op een kamer ligt, te bellen. Is dat niet mogelijk, dan wordt een naaste benaderd. Zelf komt Leenders niet in aanraking met coronapatiënten.

Vier ziekenhuisapothekers maken om beurten deel uit van het coronateam van specialisten en verpleegkundigen dat dagelijks bijeenkomt om alle protocollaire veranderingen te bespreken. “De specialisten zijn erg blij dat wij erbij zitten, zodat ze snel antwoord krijgen op hun vragen.”

Voor coronapatiënten worden chloroquine en hydroxychloroquine ingezet, waar in deze context weinig ervaring mee is en dus veel vragen over bestaan. “In zo’n proces komt het aan op veel teamwork en communicatie. Dat blijkt uitstekend te werken.”

Document acties

Back to top