De apotheker
‘We zijn zelf het medicijn’
Met leefstijladviezen de kans op dementie verkleinen.
Met de campagne ‘we zijn zelf het medicijn’ wordt aandacht gevraagd voor leefstijladviezen om de kans op het krijgen van dementie te verkleinen. “Mooi dat we als apotheek op een laagdrempelige manier een bijdrage kunnen leveren aan preventie.”
Vragen via Servicepunt Farmacie
Soepeler communicatie tussen eerste en tweede lijn in Zeeuws-Vlaanderen.
Het Servicepunt Farmacie zorgt in Zeeuws-Vlaanderen niet alleen voor een soepeler communicatie tussen eerste en tweede lijn. “Het heeft medisch specialisten en apothekers ook geleerd over de eigen schutting heen te kijken en zich af te vragen: wat heb jíj nodig?”
Betere zorg zonder balie
Radboud Apotheek richt in nieuwbouw de zorg geheel anders in.
Met de nieuwbouw van het Radboudumc kreeg begin juli ook de Radboud Apotheek een geheel nieuw onderkomen. Zorg en logistiek zijn gescheiden en de patiënt bepaalt welke zorg het beste bij hem past.
Tool biedt kennis op maat
Kunstmatige intelligentie bepaalt niveau van scholing.
Via de scholingsapplicatie Cumulus ontvangen apothekersassistenten wekelijks een persoonlijke vragenset over farmacie op hun eigen kennisniveau. Ontwikkelaar Nicolette List-Kornaat: “Deelnemers krijgen continue nascholing over farmaceutische kennis en werkprocessen in de eigen apotheek.”
Doordringen tot diepere lagen
Er is overeenkomst tussen apothekers en broeders in de abdij.
De dagelijkse hectiek even ontvluchten en het dagritme van monniken aanhouden om op zoek te gaan naar diepere drijfveren. Dit doen de deelnemers van de cursus ‘Tussen twee werelden’ in een abdij, onder begeleiding van Monique ten Brinke.
Animaties voor jong en oud
Complexe medische taal omzetten in begrijpelijke informatie.
Ingewikkelde medische informatie begrijpelijk maken voor iedereen. Stijn Croonen doet dit bij multimediabedrijf Kindermedicijn. “Door middel van animaties betrekken wij patiënten bij hun behandeling.”
Tussen alternatief en regulier
Pionier Han Siem beantwoordt elke dag zo’n honderd e-mails over natuurmedicatie.
Hij schat dat hij al zo’n 400.000 adviezen heeft verstrekt over het samengaan van recept- en natuurgeneesmiddelen. Toch is Han Siem op dit terrein nog steeds pionier. “Ik ben voor synergie en respect tussen beide werelden.”
Kwaliteit bewaken is leuk
IGJ-inspecteur kijkt eerst of aan alle GMP-richtlijnen wordt voldaan.
Anneloes van der Ree koos bewust voor een baan bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd omdat ze graag de kwaliteit van geneesmiddelen bewaakt en productieprocessen verbetert, om zo de hele zorg naar een hoger plan te tillen.
Nooit meer nabellen
Opioïdenportaal geeft real time-informatie over voorraad.
Een papieren administratie voor opiumwetmiddelen is bewerkelijk en foutgevoelig. Michiel Grijsen kon het heen en weer sturen van papiertjes en parafen niet langer aanzien en ontwikkelde een digitaal opioïdenportaal. “Lijsten printen en nabellen doen wij niet meer.”
Als eerste op nieuwe opleiding
Registratieopleiding was nuttig voor start van apothekerscarrière.
De registratieopleiding tot openbaar apotheker verliep wat stroef maar was bovenal nuttig, vindt Dirk Stobbe. Hij zat bij de eerste groep die de opleiding zo’n 25 jaar geleden moest doorlopen. “Ik hoorde voor het eerst hoe je een apotheek runt.”
Beroep uitgelegd in Het Klokhuis
Van tevoren bedachten we wat leuk, nuttig en leerzaam zou zijn.
Laten zien wat het beroep van een apotheker inhoudt. Ceren Zwijnenburg deed dit in televisieprogramma Het Klokhuis. Ze hoopte daarmee het brede publiek te informeren en kinderen enthousiast te maken.
Snel een alternatief medicijn
ApoAfspraak als antwoord op omslachtigheid bij geneesmiddelentekorten.
Op ApoAfspraak accordeert de huisarts vooraf alternatieven voor geneesmiddelen waaraan een tekort is. Dat scheelt zowel apotheker als huisarts veel tijd, weet Loek van den Akker. “En de patiënt merkt niet eens dat er overleg is geweest over een vervangend middel.”
De nieuwe wereld is digitaal
Efficiëntere patiëntenzorg dankzij digitale innovaties
De farmaceutische patiëntenzorg kan beter en efficiënter, en digitale innovaties bieden uitkomst, is de stellige overtuiging van Kelly-Jo Dalusong. “Patiënten krijgen gedoseerd informatie.”
Positieve reacties op witte jas
‘Probeer het ook een dagje en kijk wat er gebeurt’
In zijn zoektocht naar meer zichtbaarheid trok Mujtaba Al Hadi een witte apothekersjas aan en ging aan de balie staan. Verrast door de positieve reacties van patiënten en zijn team blijft hij de jas voorlopig dragen. “Nu voel ik me meer zorgverlener.”
Balie voelt vertrouwd en veilig
Ziekenhuisapotheker begeleidt kankerpatiënten in oncotheek.
Vanuit de oncotheek, een poliklinische apotheek gespecialiseerd in orale oncolytica, begeleidt ziekenhuisapotheker Dorieke van Balen kankerpatiënten bij het gebruik van hun medicatie. “Wij maken onderdeel uit van het behandelteam.”
Kracht van regionaal afstemmen
Mensen vinden het vooral heel overzichtelijk.
Na twee jaar voorbereiding heeft de Werkgroep Antibioticabeleid Groningen en Drenthe een eigen ‘regionaal digitaal antibioticumboek’ online gezet. “Mensen vinden het heel overzichtelijk.”
GLI met de ‘M’ van medicatie
GLIM-protocol is handreiking voor breder leefstijlgesprek
Een gecombineerde leefstijlinterventie (GLI) kan niet zonder intake waarbij ook breed naar het geneesmiddelgebruik wordt gekeken, vindt Nanja de Jong. Daarom voegde ze aan GLI de ‘M’ van medicatie toe. Inmiddels is GLIM een groot succes.
Zorgverlener kiest inhalator
‘Multidiscplinaire samenwerking is basis longformularium.’
Samen met een huisarts en een longarts is apotheker Monique aan de Stegge een van de initiatiefnemers van een longformularium voor de regio Twente. “Zonder collectief mandaat hadden we dit als apothekers niet voor elkaar gekregen.”
Compliment in beeld
Positieve reacties zijn stimulerend voor personeel én patiënt.
Aan borstklopperij doet Marike Hasperhoven niet, maar als patiënten apotheekmedewerkers complimenten geven, wil ze die graag tonen op een beeldscherm in de apotheek. “Het is belangrijk met iets moois naar buiten te treden.”
Doorbreek het taboe
Laaggeletterdheid leren herkennen dankzij training.
Door de schaamtecultuur blijft laaggeletterdheid vaak onopgemerkt. Fatiha Boulaksil geeft trainingen om zorgprofessionals te leren hoe hiermee om te gaan. “Trek het uit de taboesfeer.”