De apotheker
Rechtstreeks vanuit de broekzak
BovenIJ apotheek communiceert nu ook via BeterDichtbij-app met patiënt.
Poliklinisch apotheker Jelmer Faber creëerde ruimte om op een rustig moment op vragen te reageren, doordat patiënten deze nu ook via een app kunnen stellen. “Zo kunnen we de vraag nóg beter beantwoorden.”
Spelen in de HiX-zandbak
Prijs voor vaardigheidsonderwijs elektronisch voorschrijven.
Door te oefenen met elektronisch voorschrijven en te leren hoe medicatie-bewakingssignalen op hun relevantie te beoordelen, worden artsen in spe betere voorschrijvers, vindt Heleen van der Sijs. Ze laat hen daarom spelen in de HiX-zandbak. “Theorie krijgt inhoudelijke betekenis.”
‘Cartoonist’ kiest patiëntenzorg
Openbare farmacie is bewuste keus van winnaar spotprentenwedstrijd.
Chuck van de Cappelle, winnaar van de spotprentenwedstrijd van de farmacieopleiding in Utrecht, kiest heel bewust voor de openbare farmacie. “Een unieke combinatie van ondernemerschap en patiëntenzorg.”
Grote onvrede over contracten
Zoetermeerse apothekers bezorgd over toekomst apotheek.
Uit frustratie over de contractering door zorgverzekeraars hebben de apothekers van elf Zoetermeerse apotheken een brief gestuurd aan zorgminister Bruno Bruins. Ook lanceerden ze de petitie ‘steunuwapotheek.nl’. Claudia Blokland: “Ruim zeshonderd apothekers hebben onze oproep al ondertekend.”
Hart voor implantaten
Vooral patiënten melden gezondheidsklachten bij MEBI.
RIVM-apotheker Joëlle Hoebert coördineert het Meldpunt en Expertisecentrum Bijwerkingen Implantaten (MEBI), dat nu bijna twee jaar bestaat. Inmiddels omarmt ze implantaten net zo als geneesmiddelen. “Vooral na media-aandacht zien we een piek in het aantal meldingen.”
Kiezen voor diepgang
Als openbaar apotheker aan de slag in de ziekenhuisapotheek.
Ruim 22 jaar ervaring in de openbare farmacie en dan de overstap maken naar de ziekenhuisfarmacie. Apotheker Suzanne Wijffels waagde de sprong. “De leidinggevende pet kan af en de vakinhoudelijke pet wordt steeds groter.”
Apotheker in krijgsdienst
Kapitein-apotheker Wolfram Huizinga gaat mee op buitenlandse missies.
Wat hem trekt in het leger? Avontuur, broederschap en vrijheid. Als kapitein-apotheker maakt hij tijdens missies onderdeel uit van een klein ziekenhuisje, waar de lijntjes kort zijn en de omgang gemakkelijk. “Het is gewoon een heel stoer beroep.”
Eén app voor de regio
Utrechtse apothekers stoppen met papieren lijsten thuiszorg.
Samen met de thuiszorgorganisaties hebben alle apotheken in de regio Utrecht gekozen voor één digitaal toedienregistratiesysteem. Stoppen met papieren lijsten betekent volgens initiatiefnemer Clasineke Groenendijk efficiënter werken en een einde aan veel storende telefoontjes.
Consulent helpt bij pilkeuze
Apotheek de Vriendschap adviseert en begeleidt in aanbod anticonceptie.
Door pilconsulenten in te zetten wil hij het grote publiek duidelijk maken dat de dienstverlening van de apotheek veel breder is dan het verstrekken van geneesmiddelen alleen, zegt Tony van den Berg. “Bij keuze voor anticonceptie heb je kennis en expertise nodig.”
Consensus voor neonaten
Doseeradviezen vooral gebaseerd op ervaringen uit klinische praktijk
Marika de Hoop-Sommen vindt het mooi dat alle neonatologen nu op één lijn zitten wat betreft het doseren van geneesmiddelen bij pasgeboren kinderen. Afgelopen jaar was ze druk met het Neodose-project dat inmiddels is afgerond.
Buiten de lijntjes kleuren
Stichting GOEDZO denkt mee over hoe zorg voor kwetsbare ouderen beter kan.
De oplossing voor problemen in de zorg rondom kwetsbare ouderen ligt lang niet altijd binnen het zorgdomein, aldus Anita Koopman, apotheker en voorzitter van Stichting GOEDZO. “Samenwerking met het gemeentelijk domein is cruciaal.”
Succesvolle speeddate
SBA lanceert bijzondere wervingsmethode voor assistenten.
Omdat het personeelstekort in apotheken “heel vervelend” is geworden, experimenteert bedrijfsfonds SBA met speeddaten voor apothekers en potentiële assistenten. De tien minuten snuffelen aan elkaar – afgerond met een belletje – resulteerden voor Kees Stutterheim in twee matches.
Van hoge Noorden naar down under
Jan-Willem Alffenaar verruilt UMCG voor Universiteit van Sydney.
Jan-Willem Alffenaar verruilde eind vorig jaar zijn boeiende baan aan het UMC Groningen voor een nog boeiendere positie aan de Universiteit van Sydney, waar hij nieuwe studies gaat opzetten en de relatie tussen onderwijs en onderzoek verder moet versterken.
Eén type inhalator per patiënt
Formulariumkaart is het resultaat van groot regionaal project.
Wat begon met een plan voor gezamenlijke nascholing, leidde tot een regionale Formulariumkaart: een overzicht van geschikte inhalatoren voor astma- en COPD-patiënten. Margot Barendregt was een van de initiatiefnemers.
Receptcontrole vóór aflevering
Frédérique Fiévez onderschepte vervalst recept van Radar.
Apotheker Frédérique Fiévez controleert zelf alle eerste uitgiftes en risicorecepten voordat de medicatie over de balie gaat. Zo kan ze direct ingrijpen en de zorg verbeteren. “Nacontrole van recepten is mosterd na de maaltijd.”
‘Spin in het web’ bij TDM
Poliklinisch apotheker als regiehouder bij vancomycine-thuistherapie.
Niet de arts, maar de apotheker treedt op als regiehouder therapeutic drug monitoring (TDM) van vancomycine-thuistherapie. Poliklinisch apotheker Matthijs Jager: “Onze aanpak maakt de apotheker expliciet medebehandelaar.”
Het complete plaatje
Farmaceutische dienstverlening beter afgestemd op behoefte arts en patiënt.
Een volledig pakket met infusen en orale cytostatica voor de dagbehandeling, samengesteld door ziekenhuisapotheek en poliklinische apotheek. Zie daar een tastbaar resultaat – handig voor arts én patiënt – van het periodiek farmaoverleg in VieCuri Medisch Centrum.
740 e-mails voor de webapotheker
Peter van der Zee beantwoordt vragen van patiënten.
Dol is hij op praten over geneesmiddelen. Daarom blijft Peter van der Zee, die zojuist is gepensioneerd als ziekenhuisapotheker, voorlopig nog actief als webapotheker. “Een vraag komt nooit zomaar uit de lucht vallen. Vaak zit er iets achter.”
Voor betere hulpmiddelenzorg
Platform brengt knelpunten in kaart en zoekt naar oplossingen.
Het Platform Continentiehulpmiddelen werkt aan eenduidigheid in het verstrekken en voorschrijven van deze middelen in de eerste lijn. Apotheker Mariska van Laarhoven ziet nog veel ruimte voor verbetering. “Maar dat kost tijd.”
Relatie met patiënt
In Apotheek Mijnhardt wordt elke patiënt persoonlijk begroet.
Apothekersassistenten van Apotheek Mijnhardt bellen patiënten na een bezoek aan de apotheek om te vragen hoe het gaat en hoe zij de service hebben ervaren. Volgens apotheker Teuni van den Bosch is dit een effectieve manier van klantenbinding.