Hier tekenen!
Ik blijf me verbazen over het ongelijke speelveld. En dan bedoel ik niet het voetbalveld waarop mijn zoons op zaterdag hun wedstrijden moeten spelen. Nee, de aanname van NZa dat in Breskens sprake zou zijn van een aanmerkelijke marktmacht. Tenminste dat vindt Menzis. Hoe zouden de collega’s daar over denken die in een Menzisgebied zitten? Is er dan geen sprake van AMM?
Laten we eerst eens naar Breskens kijken. Het staat een ieder vrij om daar een apotheek te openen. Kunnen we het de zittende apotheker kwalijk nemen dat hij de enige is? En de postorderapotheken dan? Dat was toch een volwaardig alternatief voor de apotheek op de hoek volgens de verzekeraar?
Een leuke conclusie van de NZa is dat de patiënten in Breskens “heel vaak” tot “altijd” naar dezelfde apotheek gaan, hoe zou dat nou komen? Dit kan héél ver gaan. Nu is de afstand het criterium, maar volgende keer kan het de kwaliteit zijn. “Uw apotheek staat zo goed bekend, dat er sprake is van AMM; tekent u maar”.
Natuurlijk moet je als apotheker je best doen om tot constructief overleg over het contract te komen. Als jouw apotheek zo anders is dan de andere apotheken in Nederland, dan is er alle reden om ook tot een ander contract te komen. Welnee, ieder contract dat een verzekeraar voorlegt is een acceptabel contract volgens NZa. Wilt u dus ook maar even IDEA2 tekenen?
Tussen alle regels door lees je maar één boodschap: het preferentiebeleid is heilig! Er vallen geen schriftelijke afspraken te maken over het inperken van het preferentiebeleid, in geval van baxtering bijvoorbeeld, of als je maar één patiënt voor het desbetreffende middel hebt.
Weet u wat wij bij de voetbalvereniging doen met een ongelijk speelveld? De wals er over!
Beetje zwakke column deze keer.
Preferentiebeleid is wettelijk vastgelegd recht voor zorgverzekeraars. Ook de collega te Breskens heeft geen financieel probleem met het preferentiebeleid, maar is uit principe tegenstander. Hij heeft 1 jaar gekozen voor het CZ click model en sinds 2011 voor het preferentie contract.
AMM voor Breskens is buitensporig maar geheel volgens de mores bij de toezichthouders en zorgverzekeraars. Er is een wettelijk toegestaan ongelijk speelveld tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders met de zorgverzekeraars als bovenliggende partij. Dit om de kosten te kunnen beheersen. In de ogen van VWS is bij een gelijk speelveld geen sprake van een markt. (Hugo Hurts)
Kritiek op het preferentiebeleid is kritiek op het gekozen systeemmodel. Dat zijn de woorden van Henk van Vliet (NZa)
IDEA2 is geen wettelijk toegekend conctractrecht. Is dan ook geen redelijk en billijk voorstel. Zo ook met IDEA1. Niet voor niets kwam Achmea/Agis met een alternatief model: een zeer uitgebreid preferentiemodel.
ZALV heeft Achmea/Agis een stap verder geholpen in de ontzorging van de openbare apotheek. Newspeak bij VWS en ZN/ZN-leden blijft verbazen.
2012 wacht ons nog een grotere verrassing. Pilot moeten nog worden gehouden en voor 1 juni moet de NZa de voorhang klaar hebben.
Hoe lang moet een pilot duren om betrouwbare informatie te kunnen geven of een systeemmodel werkt?
Waar wordt de pilot gehouden? In Breskens? Met AMM? Of in een stedelijk gebied met verregaande versnippering tussen apotheken, poli-apotheken, huisartsen, DCA, Thuisapotheek, eFarma en ZBC apotheken? Nog een schepje wooncorportatie/Thuiszorginstelling erbij en je hebt een geweldige gebied voor een pilot. Met 1 maand kom je er dan niet. 10 prestaties invoeren en bijhouden en bijsturen vergt al snel een jaar om redelijke data te krijgen. En dan nog in verschillende gebieden in Nederland.
Dat is nog eens een Column waard.