Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Sterretje

PW Magazine 08, jaar 2012 - 24-02-2012 | door Jaap Dik
column

Voordat u doorbladert in de veronderstelling dat deze column in het verkeerde weekblad is terechtgekomen: aan het eind ziet u gegarandeerd de overeenkomsten met de farmacie.

In de autoruitreparaties, de sterretjes, zijn een paar grote partijen actief. U kent allen Carglass en Autotaalglas. Die hebben een overeenkomst met de verzekeraars om de rekening direct door te schuiven. Een sterretje kost zo rond de € 75, eventueel met een toeslag voor ‘de prestatie aan huis’. Verschillende verzekeraars zullen ongetwijfeld scherpere prijzen hebben afgesproken. Grote bedrijven geven ook 24-uursservice, volgens een soort dienststructuur. ’s Zomers, nooit ’s winters, zijn ook op menige parkeerplaats reparatiebedrijfjes actief. Ze werven op irritante wijze – folder onder de ruitenwisser – of hebben soms een vermeend sterretje al omcirkeld op de ruit. Ze werken onder een partytent met twijfelachtig materiaal en lauwe koffie uit een thermoskan. Opvallend vaak ontdekken ze een tweede sterretje, maar nooit een derde; de verzekeraar vergoedt namelijk maximaal twee sterretjes per opdracht. Het enige voordeel is de wachttijd; ze zijn klaar als je terugkomt van boodschappendoen.

Waarom zou een verzekeraar een contract afsluiten met zo’n glascowboy? De kwaliteit is duidelijk minder, er is geen 24-uursdekking en het aantal gedeclareerde sterretjes is groter dan gemiddeld. Welnu, per sterretje zal een véél lagere prijs zijn afgesproken. Deze prijs wordt als drukmiddel gebruikt in de prijsonderhandelingen met de goede reparateurs. Zo kan een partij met slechts enkele procenten omzet de hele markt onder druk zetten.

Herkenbaar?

Document acties

Reacties

27-02-2012 07:37
J. Dik zegt:

Soms is een column wel heel actueel.
http://www.amweb.nl/nieuws/nederland/starglass-leiding-verdacht-van-miljoenenfraude.176330.lynkx

Back to top