Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Veiligheidsoperator

PW Magazine 37, jaar 2010 - 17-09-2010 | door Claudia Rijcken
column

Het was een zeer inspiratievol FIP-congres in Lissabon. Zo had ik de eer een sessie voor te zitten waar de analogie tussen de farmacie en de luchtvaartindustrie, betreffende veiligheid van ons eindproduct, werd bediscussieerd. De verantwoordelijkheden voor veiligheid in de lucht liggen niet bij de ontwikkelaar van vliegtuigen, maar volledig bij de operator van vliegdiensten, zijnde de luchtvaartmaatschappij. Daar kunnen wij in de farmacie nog wat van leren. Immers, wie heeft de farmacie eigenlijk de taak van operator en veiligheidsverantwoordelijke toegeschreven? Is dat niet overwegend de farmaceutische industrie, de ontwikkelaar van nieuwe geneesmiddelen? Zou dit misschien, net als in de luchtvaart, de voorschrijver dan wel afleveraar van het eindproduct moeten zijn? Mogelijk ligt ook in de farmacie de uiteindelijke verantwoordelijkheid bij de eindgebruiker: de patiënt. Maar heeft die wel voldoende kennis en kunde om een operatorrol aan te kunnen? Of is de patiënt – net als de reiziger – niet in staat te beoordelen of de operator (lees: voorschrijver) dan wel ontwikkelaar (lees: Boeing, Airbus of farmaceutisch bedrijf) hun werk goed hebben gedaan? Een waanzinnig interessante discussie waar we nog geen finale draai aan konden geven …

To be continued at FIP 2011!

Document acties

Back to top