Business
Het was een leerzame bijeenkomst. Natuurlijk was er zelfbeklag: de productie van biologicals is toch heel ingewikkeld, de wereld lijkt wel blind voor de logische kosten van precision medicine; op de totale kosten voor de gezondheidszorg is die schamele 10% aan geneesmiddelen toch een schijntje?
Maar er was ook realiteitszin: hoe tonen we de toegevoegde waarde van nieuwe middelen aan? Bij hepatitis-C-medicatie lukt dat nog wel, maar hoe verkopen we dat bij de nieuwe generatie cholesterolverlagers, de PCSK9-remmers? En moet er aan prijsdifferentiatie worden gedaan; daar waar het oncolyticum geweldig werkt, kunnen we misschien meer vragen dan voor soorten kanker waar de werkzaamheid minder is?
Ik heb in drie dagen New York niemand horen spreken over maatschappelijke verantwoordelijkheid, over solidariteit en over ethiek. Business is business. Wordt in ons land het gesprek breder gevoerd? IVM en Nefarma houden 3 november een Lagerhuisdebat over kostbare geneesmiddelen. Ben benieuwd naar de toon.