Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Business

PW Magazine 43, jaar 2015 - 23-10-2015 | door Ruud Coolen van Brakel
In New York bezocht ik eind september de Pharmaceutical Strategy Conference, een bijeenkomst waar bedrijven en consultants zich verzamelden om te praten over de prijzen van geneesmiddelen en onwillige overheden, verzekeraars en andere inkopers die met steeds grotere moeite overgehaald kunnen worden om de gevraagde prijzen voor nieuwe medicatie te accepteren. Het duurt niet lang of de eerste kuren die een miljoen dollar gaan kosten zullen het levenslicht zien.

Ruud Coolen van Brakel blauw vlak

 

Het was een leerzame bijeenkomst. Natuurlijk was er zelfbeklag: de productie van biologicals is toch heel ingewikkeld, de wereld lijkt wel blind voor de logische kosten van precision medicine; op de totale kosten voor de gezondheidszorg is die schamele 10% aan geneesmiddelen toch een schijntje?

Maar er was ook realiteitszin: hoe tonen we de toegevoegde waarde van nieuwe middelen aan? Bij hepatitis-C-medicatie lukt dat nog wel, maar hoe verkopen we dat bij de nieuwe generatie cholesterolverlagers, de PCSK9-remmers? En moet er aan prijsdifferentiatie worden gedaan; daar waar het oncolyticum geweldig werkt, kunnen we misschien meer vragen dan voor soorten kanker waar de werkzaamheid minder is?

Ik heb in drie dagen New York niemand horen spreken over maatschappelijke verantwoordelijkheid, over solidariteit en over ethiek. Business is business. Wordt in ons land het gesprek breder gevoerd? IVM en Nefarma houden 3 november een Lagerhuisdebat over kostbare geneesmiddelen. Ben benieuwd naar de toon.

 

Document acties

Back to top