Flightsafety
Wat als de Nederlandse Zorgautoriteit het ook voor het zeggen krijgt in de luchtvaart? Daar waar de marktwerking flink is losgebarsten. Waar voor een vlucht met koffer een hogere prijs geldt. En ook voor beenruimte: extra betalen! De laatste keer dat ik in het vliegtuig een gratis maaltijd kreeg is lang geleden.
Marktwerking dus, ik kies er zelf voor om minder te betalen en ik krijg dus minder. Maar wat nog altijd wél is inbegrepen, is de flightsafety-instructie.
Stel dat die instructie, analoog aan de prestatie Begeleiding Nieuw Geneesmiddel, apart belast zou worden? Zouden de passagiers dan met de vingers in de oren het vliegtuig ingaan? De blik afwenden tijdens de instructie en vervolgens geld terugeisen? En natuurlijk wél de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen als er iets fout gaat! Dat lijkt ondenkbaar, maar dit is in de apotheek nu juist aan de gang. Als wij – na de aankondiging van de patiënt dat hij niets hoeft te horen en dat hij er zéker niet voor gaat betalen en wij verklaard hebben dat we in dat geval niet afleveren – toch onze uitleg aan de balie geven, is de uitleg feitelijk zinloos. In de emoties over en weer kan geen sprake meer zijn van een luisterend oor. De boodschap komt niet langer aan.
Kunnen we de prestatie Begeleiding Nieuw Geneesmiddel niet op € 0 zetten en de standaarduitgifteprijs omhoog brengen zodat de verplichte begeleiding gratis is? Zodat de discussies aan de balie voortaan gaan over het juiste gebruik van geneesmiddelen?
Beter voor de gezondheid van de patiënt en het apotheekteam.