Volkswagen
Des te opmerkelijker is het dat zorgverzekeraars zichzelf op het schild hijsen met onderzoeken waaruit blijkt dat de zorg in Nederland tot de beste van Europa behoort. Daarmee wordt creatief leentjebuur gespeeld. Want natuurlijk is dat in de eerste plaats de verdienste van zorgverleners. Een verzekeraar is toch vooral een bedrijf waarvan je verwacht dat de administratie op orde is, verzekerden vriendelijk en correct behandelen en de gewenste zorg maximaal ondersteunen. Ik weet van geen onderzoek waaruit blijkt dat onze verzekeraars het Europees gezien zo goed doen.
Wat ik wel weet, is dat hét seizoen weer is geopend. De tijd waarin shiny happy people ons in reclameblokken verleiden de overstap naar een ‘andere’ verzekeraar te maken. Tja, er zijn meer illusies dan schone auto’s. Nederland telt vier grote verzekeraars die samen 90% van de bevolking bedienen. Maar de keuzestress met een zestigtal bedachte marketinglabels is vele malen hoger dan bij het raadgevend referendum over het associatieverdrag met Oekraïne. Zoals Volkswagen zichzelf heeft losgezongen van zijn fundamenten – een wagen voor het volk – zo lijken verzekeraars zich soms te onttrekken aan de wortels van hun bestaan: het volk verzekeren vóór goede zorg, niet ván goede zorg.